تاكيد به رافت. و عدم خشونت . بخشش . اعدام، لازم نیست اعدامش کنید | پژوهشهای ایرانی

تاكيد به رافت. و عدم خشونت . بخشش . اعدام، لازم نیست اعدامش کنید

یک قاتل با عفو خانواده اولياء دم از روي چوبه دار پايين كشيده شد
فردي كه به دليل قتل يك جوان مشهدي به اعدام محكوم شده بود، با گذشت خانواده مقتول از اعدام نجات یافت.

به گزارش خبرنگار مهر از مشهد، وحيد زارع كه در يك درگيري بابك شكفته را كه در حال خدمت در گناباد بود در حين انجام وظيفه به قتل رسانده بود در هنگام اعدام مورد رافت خانواده اين جوان قرار گرفت و از چنگال مرگ نجات يافت.

در 17 آذرماه سال گذشته در نهر گناباد ماموران به رفتار سرنشينان يك پرايد مشكوك مي شوند كه با صدور دستور توقف، سرنشينان فرار كرده و سرباز وظيفه بابك شكفته به تعقيب سرنشينان روي مي آورد و در اين حين متهم وحید زارع با چاقو ضربه‌ای به سینه سرباز مي زند و وي را به شهادت مي رساند.

تاكيد به رافت در آيين اسلام

با به شهادت رساندن جوان وظيفه حكم اعدام براي وحيد زارع صادر مي شود و صبح امروز در لحظه اي كه متهم به بالاي چوبه دار برده مي شود با فرياد بخشش خانواده مقتول از مجازات مرگ نجات مي يابد.

 در همين رابطه يك روانشناس و كارشناس علوم اجتماعي به خبرنگار مهر گفت: در آيين اسلام همواره به رافت و گذشت تاكيد شده و روشن است كه مقوله گذشت فقط منحصر به عضو قاتل نيست بلكه موضوعي فراگير است كه همه ابعاد اجتماعي را در بر مي گيرد.

كوروش دهقاني ادامه داد: شما فرض كنيد آنچه منجر به قتل فردي شده است حتما يك موضوع اختلاف برانگيز بوده است و هنگامي كه عفو و گذشت نباشد اين اختلاف ابتدا به اوج مي رسد و سپس باعث نزاع و وقوع اتفاقات تلخ مي شود.

وي بيان كرد: بديهي است آنهايي كه بخشيده اند اين منش و توصيه قرآني و ديني را به عنوان سيره پذيرفته اند و به آن عمل كردند.

دهقاني تصريح كرد: نگاهي به ناهنجاري هاي اجتماعي و اتفاقات و رخدادهاي مصيبت بار تائيد مي كند همه كساني كه بازنده اين مسائل بوده اند افرادي هستند كه روحيه گذشت و انعطاف در آنها  در نازل ترين درجه بوده است.

هرگز سرخورده و افسرده و ورشكسته نمي شويم

وي يادآور شد: ما اگر از هواهاي نفساني و خواهش هاي منفي كه در وجودمان هست بگذريم به جاي سعادت دلنشيني به سوي شقاوت جهنمي و زهر آگين نمي رويم.

اين روانشناس و كارشناس علوم اجتماعي تاكيد كرد: ما اگر از جاذبه هاي مادي بگذريم دستانمان به عنوان كلاهبردار و اختلاس كننده با ميله هاي سرد زندان انس نمي گيرد.

وي افزود: ما اگر در برابر پيشنهادهاي اغوا كننده مقاوم باشيم و از رفتارهاي فريبنده به راحتي عبور كنيم هرگز سرخورده و افسرده و ورشكسته نمي شويم.

وي تاكيد كرد: در اين گذشت ها، عفو كسي كه به ما تعدي داشته و يا ظلمي كرده است، بهترين و شيرين ترين اقدام است، روايت دلچسب “لذتي كه در عفو است در انتقام نيست” در واقع راهنماي ما به سوي گزينه گذشتن از تلخي ها و بخشيدن ديگران است.

دهقاني گفت: آنچه توسط اولياء دم در مشهد صورت گرفت نمونه اي از عمل به دين و رفتاري كاملا اخلاقي است، آنها در عمل جان فردي را به او بازگرداندند، به كسي كه جان فرزندشان را گرفته بود با مروت خود حيات دوباره بخشيدند.

وي عنوان كرد: در اين گونه مقاطع، جامعه به وجد مي آيد، خداوند خوشنود مي شود و متخلف هم شرمنده و تنبيه مي شود، هر چند قصاص به گفته قرآن حق صاحب خون است، اما گذشتن از حق هميشه به وجدان آرامش مي بخشد.

وي يادآور شد: اميدواريم جامعه با تمرين گذشت و رافت اسلامي قبل از برپا شدن چوبه دار عفو كردن را عملياتي كند.

…………………………

گزارش: مرضیه صاحبی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.