برگزاری روز ملی خلیج فارس برای اولین بار در خارج از مرزهای ایران | پژوهشهای ایرانی

برگزاری روز ملی خلیج فارس برای اولین بار در خارج از مرزهای ایران

برگزاری روز ملی خلیج فارس برای اولین بار در خارج از مرزهای ایران

 روز ملی خلیج فارس 10 اردیبهشت 1392 طی مراسمی باشکوه توسط ایرانیان مقیم هند گرامی داشته شد. مسابقه و سرود خوانی و اعطای جوایز دانشجویی و دانش آموزی از جمله برنامه های این مراسم بود.

در این مراسم دکترعجم نویسنده کتاب اسناد نام خلیج فارس میراثی کهن و جاودان پیرامون اهمیت این روز و علت تحریف نام خلیج فارس و عواقب آن و وظایف ایرانیان برای پاسداشت هویت اسلامی و ایرانی سخن گفت و و توضیح داد که : ” نام های خلیج فارس  همواره در طول تاریخ از نامهای  کشور ایران گرفته شده و از 2500 سال   اروپاییان، تمام سرزمین پهناور حوزه تمدنی ایران را پرشیا- (فارس)  نامیده اند. عربها و ترکها هم این سرزمین را بلاد فارس و یا مملکت فارس  و یا کشور عجم و مملکت ایران می نامیده اند و همین عبارتهارا هم برای توصیف دریای پارس بکار برده اند بنابراین واژه “فارس” در عبارت خلیج فارس اصلا  مفهوم قومی  ندارد. این نام و معادلهای آن  2500 سال بطور مستمر در همه زبانهای دنیا بکار رفته بخصوص در زبان عربی.

نه تنها مکتوبات و اسناد عادی در زبان عربی بحر فارس و خلیج فارس را یگانه نام برای این پهنه آبی بکار برده اند بلکه  همه تفسیرهای قرآنی بنوعی بحر فارس را در معنی و مفهوم واژگانی مانند مجمع البحرین و مرج البحرین و  – بحر بکار برده اند و حتی  احادیث محکمی از پیامبر وجود دارد که  ایشان بحر فارس را بکار برده اند نمونه اش حدیث شماره 2146  از مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی جلد 4 ص 120   است  .

روزملی خلیجفارس 1392مسند ابویعی

که در آنجا رسول اکرم ص سه بار بحر فارس را بکار برده اند. وقتی پیامبر خاتم النبین ص می فرماید” بحر فارس”  و مفسران و کتب فاخر عربی و نقشه های و همه اسناد تاریخی و حقوقی و مذهبی این نام را بکار برده اند. وقتی این اسناد و نقشه ها در طول زمان به میراث فرهنگی بشریت تبدیل شده و بعضی از این نقشه ها و سندها ثبت میراث جهانی یونسکو شده دیگر فردی حق ندارد چنین نامی را بر اساس خواسته های قومی و سیاسی خود تغییر دهد .

ajamJNUدانشگاه جواهر لعل نهرو

سخنرانی  در دانشگاه جواهر لعل نهرو در مورد اهمیت خلیج فارس

وی گفت : در دهه 1370 با هجوم بی سابقه رسانه های عربی  با برنامه های متنوع به زبانهای مختلف  روبرو شدیم که تحریف نام خلیج فارس را انجام می دادند حتی در بخش های فارسی و انگلیسی خود نام تحریف شده را بکار می بردند.

عواقب این توطئه  و ضرورت مقابله با آن  به گوش مسولان و نهادهای فرهنگی رسانده شد و خواستار روشنگری به افکار عمومی شدیم . در قدم اول راهکارهای دفاع از نام خلیج فارس در سال 1381 مطبوعاتی شد و در اولین سمینار و دومین سمینار ژئوماتیک راهکارها مجددا مورد تاکید قرار گرفت. در سمینار ملی     مقاله   ارایه شد  که بر روشد و مورد استقبال حضار قرار گرفت و  مقاله برتر آن سمینارشد و از سوی رئیس سازمان نقشه برداری و معاون رئیس جمهور و مسولان سازمان جغرافیایی ارتش و اعضای کمیته یکسان سازی نامهای جغرافیایی جایزه ویژه گرفت و هم بصورت آنلاین در وب سایتهای مختلف و هم در روزنامه ها و مجلات داخلی چاپ شد یکی از راهکارهای پیشنهادی ضرورت داشتن یک روز ملی برای خلیج فارس بود.

در  اردیبهشت 1383 در سمینار بین المللی کارتوگرافی دانشگاه تهران مجددا در مقاله ای راهکارهای دفاع از نام خلیج فارس بیان شد و بویژه مرحوم دکتر حسن گنجی در آن سمینار مشوق طرح شدندکه در شهریور83  بصورت کتاب چاپ و با هزینه شخصی رایگان در میان سازمانهای دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی توزیع شد .

وی گفت نام خلیج فارس میراثی فرهنگی برای همه ملتها بخصوص مسلمانان است. و این نام برای  ایرانی ها افتخار و میراث فرهنگی مضاعفی است.این روز را باید همانند روز نوروز در هر جا که هستیم برای پاسداری از هویت تاریخی و فرهنگی کشورمان گرامی بداریم . در پایان از میان 200 دانشجویی که به  سوالات  مسابقه روز ملی خلیج فارس  که از سوی رایزنی علمی و دانشگاهی ایران در شبه قاره و هند  ترتیب یافته بود 10 جواب درست داده بودند به تعداد 10 نفر به قید قرعه جوایزی تعلق گرفت. و قرار شد  جوایز نقدی آنها توسط  دکتر خسروی رایزن علمی و سرپرست دانشجویان هند و شبه قاره تحویل گردد.

مراسم روز ملی خلیج فارس در جمع ایرانیان ساکن دهلی.

Persian gulf national day in Delhi  30 April 2013 .Dr.Ajam

روز 12 اردیبهشت به مناسبت روز معلم و روز خلیج فارس  در مجتمع آموزشی ایرانیان دهلی دو زنگ بصدا درآمد ابتدا زنگ خلیج فارس و دوم زنگ روز معلم در این برنامه دانش آموزان و خانواده های آنان و همچنین مسئولین نهادهای جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. و در پایان جوایز معلمین و کارکنان نمونه اعطا گردید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.