ایرنا: با توجه به ظرفيت‌ها و توانمندي‌ها ايران بيشترين منفعت را از ثبات در منطقه مي‌برد. | پژوهشهای ایرانی

ایرنا: با توجه به ظرفيت‌ها و توانمندي‌ها ايران بيشترين منفعت را از ثبات در منطقه مي‌برد.

کدخبر : 80750815(3441697)
تاریخ مخابره :     ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
زمان مخابره :     ۱۷:۲۰
سرویس خبر :  
 
 

 

 
 

به گزارش ايرنا، غلامرضا انصاري روز پنج‌شنبه در دانشكده مطالعات بين‌الملل دانشگاه جواهرلعل نهرو هند در جمع دانشجويان دوره دكتري اين دانشگاه، درباره موضوع‌هايي از جمله توسعه داخلي ايران، انتخابات رياست جمهوري اخير، نقش ايران در منطقه و چشم‌اندازهاي روابط دهلي و تهران سخنراني كرد. 
وي در بخشي از سخنان خود به تلاش ايران براي تبديل شدن به قدرت توسعه اقتصادي در منطقه اشاره كرد و افزود: مي‌خواهيم قدرت و قابليت‌هاي اقتصادي خود در اختيار كشورهاي منطقه قرار دهيم. 
انصاري به وجود نيروي انساني توانمند و متخصص در جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت:

با توجه به اين ظرفيت‌ها، نخستين كشوري خواهيم بود كه از ثبات و توسعه اقتصادي منطقه سود خواهيم برد. 

دریای پارس
وي اظهار داشت: در دنياي امروز همه كشورها بر همكاري منطقه‌اي متمركز هستند زيرا اين مساله امكان ارتباط از موضع قدرت با ساير دنيا را مي‌دهد. 
سفير ايران با اشاره به حضور نيروهاي خارجي در منطقه گفت: يك روز آنها اين منطقه را ترك مي كنند اما هند، ايران، افغاستان و عراق همسايگاني هستند كه بايد با هم زندگي كنند از اين رو ضروري است همكاري‌هاي خود را قانونمند كنيم تا بتوانيم به زندگي با امنيت و ثبات بيشتري برسيم. 
وي در ادامه به تاثير اقتصادهاي نوظهور از جمله چين، هند و برزيل بر تحولات دنيا اشاره كرد و افزود: زمان مديريت جهان از سوي يك كشور گذشته است و همه ملت ها بايد در مديريت جهان مشاركت كنند. 
انصاري ادامه داد: علاوه بر اين، منافع ابرقدرت ها نيز تغيير كرده است به طور نمونه در دوره اي از تاريخ آمريكا به شدت نيازمند انرژي بود اما اكنون توليد و صادركننده انرژي است. 
وي افزود: اكنون ملتها انتظار تغيير در سازمان ملل و شوراي امنيت را براي اداره بهتر امور جهاني و دارند. 
سفير ايران در هند در بخش ديگري از سخنان خود به چشم اندازهاي مختلف همكاري تهران و دهلي اشاره كرد و گفت: هند براي پيشبرد روند توسعه خود نياز به انرژي دارد و ايران نيز توليدكننده اين انرژي است؛ از سوي ديگر هند نياز دارد به آسياي مركزي و بويژه افغانستان دسترسي پيدا كند كه بهترين و امن ترين مسير ايران است. 
انصاري با تاكيد بر اينكه در اين زمينه همكاري بسيار خوبي ميان ايران و هند وجود دارد، افزود: تهران و دهلي از افغانستان با ثبات بهره مي برند بنابراين به دنبال نحوه همكاري در توسعه افغانستان، بويژه در زمينه اقتصادي و ثبات در اين كشورهستيم. 
انصاري به تحولات منطقه از جمله حضور نظامي آمريكا در عراق اشاره كرد و گفت: آمريكا و غرب هميشه به دنبال منافع خود هستند و منافع آنها هميشه در حال تغيير است؛ آنها تا زماني كه منافعشان اقتضا كند در كشورهاي منطقه مي مانند. 
وي در ادامه به انتخابات رياست جمهوري ايران نيز اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب اسلامي بيش از ۳۰ انتخابات در ايران داشته ايم كه در همه آنها مردم مشاركت فعالي داشته اند. 
سفير جمهوري اسلامي ايران در هند در ادامه با يادآوري تحريم هاي گسترده آمريكا و غرب عليه كشورمان گفت: ايران اكنون با وجود تحريم ها كشورمان به موفقيت هاي علمي چشمگيري دست يافته است؛ ملت و دولت ايران همچنان در برابر تحريم ها مقاومت كرده و به پيشرفت خود ادامه خواهد داد. Map_of_the_Periplus_of_the_Erythraean_Sea
وي با بيان اينكه كشورهاي غربي بايد بدانند كه ايران، كشور دهه ۷۰ نيست، تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران اكنون از نظر اقتصادي، نظامي و سياسي كشوري غني و پرقدرتي است. 
وي در ادامه سخنان خود به ادعاهاي كذب مبني بر تلاش ايران براي دست يابي به سلاح هاي اتمي اشاره كرد و گفت: اعتقادات مذهبي ما مخالف داشتن چنين سلاح هايي است ضمن آنكه تجربه ثابت كرده قدرت نظامي در منطقه حرف آخر را نمي زند.
انصاري همچنين با يادآوري تحولات سوريه گفت: مردم اين كشور سال هاي طولاني در صلح و ثبات و بدون اختلاف قومي و قبيله اي زندگي مي كردند اما به دليل همكاري نزديك با ايران و قرار داشتن در جبهه مقدم مقابله با رژيم صهيونيستي، مورد هجوم ترويست هاي فرقه گرا وابسته به القاعده قرار گرفته است. 
وي با يادآوري تاكيدات جمهوري اسلامي ايران مبني بر رفع مشكل كنوني در سوريه از طريق راه حل سياسي و منطبق بر خواست مردم اين كشور، خاطرنشان كرد: اكنون بعد از ۲۸ ماه درگيري و تخريب اين كشور، غرب و حاميان گروه هاي تروريستي در سوريه، به حل بحران اين كشور از طريق راه حل سياسي اذعان مي كنند. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.