کشف يک جمجمه يک ميليون و هشتصد هزار ساله در گرجستان، ابعاد تازه‌ای از نحوه تکامل انسان را برای محققان روشن خواهد کرد. | خلیج فارس

کشف یک جمجمه یک میلیون و هشتصد هزار ساله در گرجستان، ابعاد تازه‌ای از نحوه تکامل انسان را برای محققان روشن خواهد کرد.

 

 فسیل ماقبل تاریخ
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این فسیل کاملترین نمونه از جمجمه گونه های ماقبل انسانی است که تاکنون کشف شده است. این جمجمه همراه با قطعات دیگر استخوانهایی که سابقا در این مرکز حفاری کشف شده اند قدیمی ترین شواهد از گونه های ماقبل انسانی را که در آفریقا خارج شده و با حرکت به سمت شمال در بخشهای دیگر جهان پخش شدند در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.
 
براساس گزارشی که از نتایج این کشف جدید در مجله علمی « ساینس » منتشر شده است کشف این استخوانها نشان می دهد که گروههای ماقبل انسانی با اندازه های گوناگون همزمان در یک نقطه می زیسته اند. پژوهشگران تاکنون به یک چنین موضوعی در مورد گونه های بسیار قدیمی برخورد نکرده بودند.
 
در عین حال این کشفیات یکی از دو نظریه متفاوت در مورد مسیر و چگونگی تکامل گونه های ماقبل انسانی را تقویت می کند که معتقد است شجرنامه این جانداران تا زمانی که به انسان تکامل یافته اند بیشتر شبیه درختی کم شاخه است و نه یک بته پر شاخ و برگ.indoeuropean-language-family-tree
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید که قبل از این کشفیات جدید اکثر پژوهشگران معتقد بودند که خروج گونه های ماقبل انسانی از قاره آفریقا و رسیدن آنها به نقاط دیگر جهان حدود یک میلیون سال پیش روی داده است. اما بررسی روی مجموعه ای از استخوانها که در سالهای اخیر در گرجستان کشف شده نشان می دهد که مهاجرت از افریقا بسیار زودتر از یک میلیون سال پیش شروع شده و انواع قدیمی و بدوی تری از گونه های ماقبل انسانی این مهاجرت را آغاز کرده اند.
 
اکنون حتی آن گروه از دانشمندان که معتقدند مسیر تکامل تا رسیدن به انسان مدرن شاخه های بسیار زیادی داشته با توجه به کشف های اخیر در گرجستان می پذیرند که حدود دو میلیون سال قبل فقط یک نوع از این گونه ها در این منطقه می زیسته است. ولی آنها در عین حال تاکید دارند که نمی توان همین فرضیه و نتیجه گیری را در مورد میزان تنوع گونه های ماقبل انسانی در نقاط دیگر ، از جمله آفریقا، مسلم تلقی کرد.
 
مدافعان نظریه کم شاخ و برگ بودن شجرنامه ماقبل انسانی می گویند کشف جمجمه های با اندازه های مختلف در یک نقطه که نشان می دهد همه این جانداران از یک گونه واحد بوده اند ثابت می کند که در سایر بخشهای جهان هم که جمجمه هایی با اندازه های مختلف کشف شده است همگی به یک گونه تعلق دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.