پیروزی حزب ناسیونالیست هندو در انتخابات هند | پژوهشهای ایرانی

پیروزی حزب ناسیونالیست هندو در انتخابات هند

 پیروزی قاطع  مودی 

انتخابات مجلس شانزدهم هند از چند نظر تاریخی بوده است. این بزرگ ترین و پر هزینه ترین انتخابات سراسر جهان بود. در این انتخابات بعد از سال ۱۹۸۴  تنها یک حزب سیاسی(از دویست حزب شرکت کننده)(کل احزاب ۱۶۸۷ حزب) اکثریت قاطع کرسی ها (بیشتر از ۲۷۲) در مجلس هند را به دست آورده است. در سال ۱۹۸۴ درپی ترور خانم ایندرا گاندی، در سراسر هند موج همدردی ایجاد شد که نتیجه آن پسرش راجیوگاندی دو سوم از مجموع کرسی های مجلس را به دست آورده بود.

پیروزی بزرگ برای نارندرا مودی، نخست وزیر جدید هند

اکنون حزب بی.جی.پی.به تنهایی بطور باورنکردنی  ۳۲ درصد از کل رأیهای کشور را به دست آورده است که برای این حزب تا کنون بی سابقه و بالاترین رقم بوده است.

این انتخابات شاهد شکست تعدادی از وزیران مهم دولت مرکزی از جمله سوشیل کومار شینده، وزیر کشور-کاپیل سیبال،وزیر توسعه انسانی-  فاروق عبدالله،وزیر انرژی های نو- غلام نبی آزاد وزیر بهداشت  و خانم آمبیکا سونی وزیر اطلاع رسانی و پاوان بانسل، ساچین پائلوت از چهره های برجسته هندبوده است.

بی تردید این انتخابات به معنی  سرنگونی کامل حزب کنگره است ۴۷ کرسی یعنی شکست تاریخی برای حزبی که توقع ۱۶۰ کرسی داشت.

 علت روشن است حکومت ده ساله گذشته این حزب فاقد مدیریت شایسته و پر از فساد و ناکارامدی و بی عدالتی بوده است. مودی در سخنرانی پیروزی خود در شهر واراناسی گفت که وی خود را «کارگر شماره یک» محسوب می کند(وکیل الرعایا) . برای تبدیل کردن این کشور به یک ابرقدرت بزرگ به مدت ده سال نیاز دارد. عملکرد او نشان می دهد که وی به قول خود عمل خواهد کرد. مردم او را بعنوان « مرد توسعه و پشتکار» نگاه و باور دارند که وی مدل ایالت گوجرات را در سراسر کشور پیاده خواهد کرد. خود او بارها گفته است به شعارهای من گوش ندهید بیایید عملکرد مرا ببینید.

حداقل معنی مدل گوجرات یعنی فراهم کردن آب و برق ۲۴ ساعت در روز و هر روز در سال ….

اکثر نقاط این کشور هنوز فاقد آب و برق می باشند.

ناریندرا مودی در مورد ضرورت متصل ساختن رودخانه های این کشور صحبت کرده است. چنانچه رودخانه های یمنا (جمنا) ،گنگا، گوداوری، نرمدا و کاویری با یکدیگر متصل شوند هند به کشوری با مناطق ثروتمند روستایی تبدیل خواهد شد. جاگدیش بهاگواتی استاد رشته اقتصاد دانشگاه کولمبیا آمریکا گفت که مودی برای ایجاد « انقلاب دوم» در کشور قول داده است. وی نامبرده را بعنوان «نخست وزیر مردمی» نگاه می کند.

مودی درباره تبدیل کردن هند به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان صحبت کرده است. وی قبلاً نیز گفته بود که هند باید در تولیدات دفاعی خودکفا باشد بلکه کالاهای دفاعی را صادر هم بکند. وضعیت صنعت دفاعی هند رضایتبخش نبوده است. هند برای تولید کردن تانک «آرجون» دو دهه وقت گرفت ولی هنوزهم کیفیت این تانک مطلوب نیست.

تا آنجائیکه با اصلاحات اقتصادی مربوط می شود همه صاحبان صنایع کشور از ورود مودی استقبال کرده اند. آنان از مودی خواسته اند که به منظور جلب سرمایه و تولید فرصت های شغلی اعتماد سرمایه گذاران در اقتصاد هند را احیاء کند. همه دولتمردان جهان از جمله رئیس جمهور آمریکا از پیروزی ناریندرا مودی استقبال کرده اند. استقبال گرمی که رئیس جمهور آمریکا نسبت به مودی نشان داد نشانگر سیاست اشتباه آمریکا در خصوص خودداری از صدور روادید برای نامبرده می باشد. پاکستان، سریلانکا و بنگلادش نیز از وی برای سفر به این کشورها دعوت نموده اند.

موسسه مطالعات بین المللی چین که دارای روابط نزدیکی با وزارت امور خارجه می باشد ابراز خوشبینی کرده که آقای مودی می تواند دروازه را برای سرمایه گذاری بیشتر از سوی چین در این کشور را باز کند و وی بر تاریخ روابط هند و چین تاثیر تاریخی خواهد گذاشت. پاکستان نیز تا کنون به انتخابات اخیر هند با دید مثبت نگاه کرده است.

گفتنی است که طبقات پایین جامعه و روستائیان بطور بی سابقه ای در انتخابات مشارکت و به مودی رای دادند. مودی خود را نماینده تمام مردم هند می داند و نه فقط هندوها.

ترجمه از ( تی.وی.راجیشوار در تریبیون ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ )

 

هند از ابتدای دوره استقلال تا کنون  ۱۷ نخست وزیر داشته است.

* نارندرا مودی  ماه می ۲۰۱۴ – از حزب بی جی پی 

دکتر منموهن سینگ ۲۲، ۲۰۰۴ – تا تاریخ ۱۷ می ۲۰۱۴  از حزب  INC

شری اتل بیهاری واجپایی ۹ مارس ۱۹۹۸ – ۲۲ مه، ۲۰۰۴ از حزب بهاراتای جانیتاBharatiya Janata

شری اندر کومار ۲۱ آوریل ۱۹۹۷ – ۱۹ مارس، ۱۹۹۸ Janata DAL

شری  دیو گود ا H. D. Deve Gowda ژوئن ۱، ۱۹۹۶ – ۲۱ آوریل، ۱۹۹۷ از حزب Janata DAL

شری اتل بیهاری Vajpayee می۱۶، ۱۹۹۶ – ژوئن ۱، ۱۹۹۶ از حزب بهاراتیا جاناتا

شری P. V. ناراسیما رائو ژوئن ۲۱، ۱۹۹۱ – مه ۱۶، ۱۹۹۶ از حزب کنگره

شری چاندرا Shekhar ۱۰ نوامبر ۱۹۹۰ – ۲۱ ژوئن، ۱۹۹۱ Janata DAL (S)

شری  پرتاب سینگ Vishwanath Pratap Singh در ۲ دسامبر، ۱۹۸۹ – نوامبر ۱۰، ۱۹۹۰ Janata DAL

شری راجیو گاندی ۳۱ اکتبر، ۱۹۸۴ – دسامبر ۲، ۱۹۸۹

خانم ایندیرا گاندی ژانویه ۱۴، ۱۹۸۰ – ۳۱ اکتبر سال ۱۹۸۴ کنگره

شری چوداری چاران سینگ ژوئیه ۲۸، ۱۹۷۹ – ۱۴ ژانویه، ۱۹۸۰حزب Janata 

شری  مورارجی  دسای  دسای ۲۴ مارس، ۱۹۷۷ – ۲۸ ژوئیه، ۱۹۷۹حزب جانتا

خانم ایندیرا گاندی تاریخ ۲۴ ژانویه، ۱۹۶۶ – مارس ۲۴، سال ۱۹۷۷ کنگره

شری گلزار لعل ناندا ژانویه ۱۱، ۱۹۶۶ – ۲۴ ژانویه، سال ۱۹۶۶ کنگره

شری بهادر شاستری لال بهادر ۹ وئن، ۱۹۶۴ – ژانویه ۱۱، سال ۱۹۶۶ کنگره

شری گلزار لعل ناندا  لعل  مه ۲۷، ۱۹۶۴ – ژوئن ۹، سال ۱۹۶۴ کنگره

شری جواهر لعل نهرو ۱۵ آگوست، ۱۹۴۷ – روز ۲۷ ماه مه، سال ۱۹۶۴ کنگره

 

هندوتوا چیست؟

دولت مودی متهم به هندو گرایی و یا بنیاد گرایی هندویی است. او به اصالت مذهب هندویی در هندوستان معتقد است و باور دارد هندو می تواند فرهنگی جهانی شود.

ریشه نام هندو

هندو برگرفته از نام رودخانه سند است که ایرانیان قدیم به عنوان منطقه جغرافیایی سرزمین پهناور و تمدنی در اطراف رودخانه سند اطلاق می‌کردند این تمدن را موهنجودارو یا هاراپا نیز نامیده‌اند. اسکیلاکس یک ایرانی یونانی تبار که از طرف داریوش، امپراتور پارسی مامور پیمودن رود سند بود نام هندوس را در نوشته‌های خود برای این منطقه بکار برده است. اما بعدها در دوره اسلامی نام هندو علاوه بر جغرافیا، به مذهب مردم این منطقه نیز گفته شد و بعدها خود هندوها نیز این نام را پذیرفتند و هندو نام رسمی این دین شد. هشتاد درصد از جمعیت تقریبا ۱٫۲ میلیاردی هندوستان، پیرو آیین هندو هستند و حدود سی میلیون نفر دیگر از پیروان هندوئیسم نیز در دیگر کشورها زندگی می‌کنند. هندوئیسم، هندوگرایی یا آئین هندو (هندوتوا)، بیش از سه هزار سال دیرینگی و میلیون‌ها پیرو دارد و پس از مسیحیت و اسلام سومین دین بزرگ جهان است.
نکته بسیار مهمی که در مطالعات هند باید در نظر گرفته شود این است که بعضی از افراد، بین هندوئیزم (هندوتوا) و تبلیغ دین هندو تفاوت قائل شده‌اند. هندوتوا، تبلیغ فرهنگ هندی است که مذهب هندو فقط یک جزء یا پارهای از آن است. هندوتوا دربرگیرنده مجموعه زیادی از آداب و رسوم هندی نیز هست که ممکن است مربوط به مذهب نباشد. برخلاف سایر ادیان جهانی، هندوئیسم را نمی‌توان برپایه یک اقتدار یا جزم‌باوری اصلی ریشه‌گرفته از یک موجودیت روحانی یا یک کتاب مقدس تعریف کرد. هندوان مفهوم یکتاپرستانه«خدای خدایان» را می‌شناسند، و اغلب هنگامی که از خدا سخن می‌گویند به یک رب‌النوع خاص هندو اشاره دارند، اما هندوئیسم، متضمن چندخدایی و فرقه‌گرایی است؛ بنابراین، هندوان با اعتراف ضمنی به محدودیت دانسته‌های انسان، توافق کرده‌اند که درباره اصول عقاید توافق نداشته باشند. در نتیجه هندوئیسم بیشتر بر کردار تاکید دارد تا بر عقیده؛ و زیربنای اخلاقی آن تکثّری تقریباً نامحدود دارد.
برای دستیابی به آرمان‌های هندوگرایی، افراد می‌توانند رویکردهای گوناگونی را پیشه کنند. از آنجا که باورهای کهن و نو در هندوگرایی در کنار هم جریان دارند، باورها و رویکردهای هندوها گاه متناقض به نظر می‌آیند. هندوئیسم با نداشتن یک نظام عقیدتی یکپارچه و یک کتاب مقدس به عنوان هسته اصلی، توجهی به تقسیم جهان به مؤمن و غیر مومن ندارد. هندوئیسم همانقدر که یک دین است، یک شیوه زندگی نیز هست. هندوان در یافتن راهی که باید در پیش گیرند از آزادی زیادی برخودارند، اگر چه آنان برای تشخیص آنکه در موقعیتی خاص، کردار درست و درخور کدام است، همواره با نگرانی‌هایی روبرو هستند، اما این دین انعطاف زیادی از خود نشان می‌دهد. و همین امر باعث شده که در طول زمان و در جوامع گوناگون هندو، در سراسر جهان با تنوع زیادی در باورها و کردارها روبرو باشد.
این آیین تغییر یافتهٔ آیین ودایی هند و ترکیب آن با دین آریایی‌های مهاجر به هند که متون آن اشتراکات بسیاری با اوستای زردشت دارد می باشد. باورهای اقوام بومی هند، مانند تمدن درهٔموهنجودارو، در خدایانی مانند رودره تجلی یافت که در دوران بعد در قالب خدایان اصلی

آیین هندو متجلی شد.

  1. Klaus Klostermaier (2007), A Survey of Hinduism: Third Edition, State University of New York Press, , pages 46-52, 76-77
  2.  Frazier, Jessica (2011). The Continuum companion to Hindu studies. London: Continuum. pp. ۱–۱۵٫  .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.