“دولت اسلامی در عراق و شام (شرق مدیترانه)” ISIS محصول و تولید کجا است ؟ و اهداف آن ؟ | پژوهشهای ایرانی.دریای پارس.

“دولت اسلامی در عراق و شام (شرق مدیترانه)” ISIS محصول و تولید کجا است ؟ و اهداف آن ؟

 

همانطور که فواد عجمی در سال 2003 گفته بود : مشکلات خاورمیانه تمام شدنی نیست. آرامش و صلح پایدار در خاورمیانه به خواب و خیال شباهت دارد.  جهل و تعصب و عدم توسعه یافتگی سیاسی و فرهنگی  و ترویج ایدوئولوژی های خشونت آمیز آمیخته با مذهب از بخش عمده خاورمیانه جهنمی بزرگ ساخته است که به این سادگی رهایی از آن ممکن نیست حالا ها مردم خاورمیانه باید هزینه  ها پرداخت کنند . هزینه ای که جهالت و تعصب بخشی از جامعه  و اختلافات فرقه ای تاریخی آن و دخالتهای نا متوازن خارجی آن را ایجاد کرده است. 

 نقشه  دولت خلافت اسلامی داعش 

 در جغرافیای جهان اسلام قدیم اقلیم های – فارس – شامات – خراسان – مغرب و حبشه – و روم  جایگاه مهمی دارد.  در نقشه های قدیم خلافت اسلامی ایالت یا اقلیم  فارس از همه بزرگتر است اما در نقشه جدید داعش  که  بسیار ناشیانه طراحی و نام گذاری شده  بلاد   فارس وجود ندارد؟!  و بخش عمده  آن را خراسان پر کرده است  بر این اساس تروریست ها با انضمام پاکستان و افغانستان، بخش هایی از چین و آسیای میانه به ایران، عنوان ولایت خراسان را بر آن اطلاق کرده اند. علاوه بر کشورهای منطقه ،  هند و کشورهای اروپایی نیز تهدیدات داعش و نقشه های آنها را جدی گرفته اند. 

.KHORASAN ISIA Lلقاعده

امروزه عملا  اکنون عراق به سه منطقه تقسیم شده است :

1- دولت مرکزی بغداد و حکومت  منتخب و دولت  ائتلافی مالکی 2- دولت کردستان 3- منطقه سنی نشین که در اختیار شورشیان قرار دارد.

“دولت اسلامی در عراق و شام” ISIS  یا  ISIL  مرزها بخصوص مرزهای  عربی را  که ناشی از ترسیم کاغذی  سایکس پیکو است برسمیت نمی شناسد.”دولت اسلامی در عراق و شام” ISIS

دارای 11 تا 15 هزار جنگجو دارد که 3 تا 5 هزار آنها در داخل سوریه هستند . با فتح استانهای سنی نشین عراق  این گروه قدرتمند تر شده است .

“دولت اسلامی در عراق و شام” ISIS  در سال ۲۰۱۳ از ادغام دو گروه ” جبهه النصره” و “دولت اسلامی در عراق” بوجود آمد.  “دولت اسلامی در عراق” را شماری از گروه‌های مسلح عراق در اکتبر ۲۰۰۶ تشکیل دادند و “ابوعمر البغدادی” را به‌عنوان رهبر خود معرفی کردند. این گروه مسئولیت بسیاری از حمله‌های تروریستی از آن سال به بعد را بر عهده گرفت.  ابوعمر البغدادی در سال ۲۰۱۰ کشته شد. به جای وی ابوبکر البغدادی / ابراهیم عواد ابراهیم / رهبر گروه شد. فعالیت گروه در زمان ابوبکر گسترش یافت و از زمان جنگ داخلی در سوریه عناصر “دولت اسلامی در عراق” در سوریه نیز فعال شدند.

در سوریه از اواخر سال ۲۰۱۱ “جبهه النصره لاهل الشام” تشکیل شد که شاخه “دولت اسلامی عراق” در سوریه به شمار می‌رفت. ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۳ ادغام “دولت اسلامی در عراق” و “جبهه‌النصره” را اعلام کرد که در نتیجه “داعش” بوجود آمد. بخشی از افراد سوری جبهه النصره راه خود را جدا کردند و وفاداری به رهبری  مرکزی القاعده  ایمن ظواهری را اعلام کردند .  

در اواخر سال ۲۰۱۳ و اوایل ۲۰۱۴ “داعش” توانست وارد فلوجه درعراق شود.

 ***ارتباط با القاعده و ترکیب نیروها ***

داعش گروهی متشکل از فرماندهان و افسران زبده ارتش سابق عراق، طرفداران بعث و صدام  و عشایر سنی مذهب و پیکارجویان خارجی است،از حدود 70 تا 80 کشور خارجی جنگجویانی در جمع داعش در عراق و سوریه حضور دارد چچنی ها ،  کشورهای شمال آفریقا ، انگلیسی ها، فرانسوی ها و  چینی ها – افغان ها – اندونزیایی ها بیشترین اعضای  این ترکیب هستند.جالب این که جنگجویان خارجی عموما از طبقات مرفه و یا متوسط جامعه هستند  و بر خلاف تروریستهای پاکستان  و شمال آفریقا که  عموما تحت تاثیر مدارس مذهبی و مساجد و موعظه های  مذهبی هستند و یا از مدارس   مذهبی سر آورده اند ، اینها عموما در مدارس مدرن و حتی  بعضا در دانشگاههای فنی و مهندسی  تحصیل کرده اند و افراد سر خورده بیکار هم نیستند اینطور نیست که  فقط  طبقات فقیر بخاطر پول جذب این تروریستها شده باشند بلکه عقاید و باورهای مذهبی بزرگترین انگیزه برای  اکثریت این جهادگران است. مثلا جنگجویانی که از انگلیس / منطقه ولز  و   فرانسه در عراق و سوریه هستند افراد طبقه متوسط هستند.  حدود 1700 نفر انگلیسی در جمع پیکار جویان هستند. خود بن لادن از طبقه مرفه و ثروتمند عرب بود جنازه او را در دریا  افکندند  اما ایدئولوزی او با او دفن نشد.

پایتخت ولز، ورزشگاه میلینیوم: مرکز پرورش تروریست های داعش

اگر سابقه افراد  گروه  “داعش” را کمی به عقب برگردانیم انها را در جمع  گروه زرقاوی بنام “توحید و جهاد” خواهیم دید  که نهضت مقاومت در عراق در سال ۲۰۰۳ برای مقابله با تهاجم آمریکا علیه عراق را پایه گذاشته بود. این گروه در عراق تنها به سربازان آمریکایی حمله نمی‌کرد، بلکه با حمله‌های انتحاری شیعیان و مسیحیان را نیز هدف تهاجم خود قرار می‌داد.

نخستین رهبر “توحید و جهاد” ابومصعب الزرقاوی بود که اهل اردن بود و بخاطر بی‌رحمی‌هایش مشهور است. او شیعیان را کافر و جهاد علیه شیعیان را همانند جهاد علیه یهود و نصارا عنوان کرد.

از “توحید و جهاد” به عنوان شاخه عراق القاعده یاد می‌شود.  الزرقاوی در سال ۲۰۰۶ به دست آمریکایی‌ها کشته شد و به جای او “ابوحمزه المهاجر” ریاست “توحید و جهاد” را بر عهده گرفت. در همان سال بود که “دولت اسلامی در عراق” نیز به رهبری “ابوعمر البغدادی” تاسیس شد.

المهاجر و ابوعمر نیز در عملیات مشترک نیروهای عراقی و آمریکایی در سال ۲۰۱۰ کشته شدند.

ریاست “توحید و جهاد” را نیز از آن پس ابوبکر البغدادی بر عهده گرفت که از همان سال رهبری “داعش” را نیز در دست داشت.  بغدادی مدعی است که از سلاله رسول الله است  طرفدارانش  برای اینکه به او مشروعیت بدهند از این ابزار استفاده تبلیغاتی می کنند او را از این بابت نیز یک رهبر معنوی با نفوذ می دانند.

 تصاویر اعدام‌های دسته‌جمعی هزاران کودک و بزرگسال، زن و مرد، پیر و جوان، انسان‌هایی که کنار هم ردیف شده و سپس به رگبار گلوله بسته شده‌اند، پرسش‌های عمیقی درخصوص انسان، فرهنگ، ‌تمدن، تاریخ، پیشرفت و توسعه … مطرح می‌کند.

 اعدام سربازان

جبهه‌های جنگ “داعش” و فعالیت‌اش

در حال حاضر اولویت “داعش” در جنگ عبارت است از :

1-  علیه حکومت بعثی بشار اسد 2- علیه گروه‌های شورشی‌ای میانه رو که در سوریه در رقابت با هم هستند، 2- 3-  علیه ارتش عراق.  اما هدف بعدی آنها رژیم اردن است و بعد از آن اولویتهای دیگری دارند و هدف آنها استقرار دولت امارت اسلامی در تمام سرزمین های مسلمان نشین دنیا است. از مراکش تا خلیج فارس تا خراسان و اندونزی.

قدرت “داعش” از بهار ۲۰۱۳ فزونی یافت. در آن زمان این سازمان وارد جنگ داخلی سوریه شد. “داعش” در آن‌جا با جبهه النصره درگیر شد که متشکل از سلفی‌های سوری بود، اگر چه هم داعش و هم جبهه النصره به شبکه تروریستی القاعده نزدیک بودند.

“داعش” بخصوص برعلیه شیعیان و کردها دست به کشتار می زند. در جنوب شرقی سوریه به شهرهای کردنشین حمله می‌کند و مردم غیرنظامی را می‌کشد. این سازمان در عراق از اختلاف میان احزاب سنی کشور و دولت نوری المالکی که شیعیان در آن بیشترین نفوذ را دارند سود می‌برد.

به گفته محافل امنیتی، این سازمان بیش از ده هزار نفر عضو مسلح دارد.  این سازمان مسئول درگیری‌های مسلحانه، سوء‌قصدها، گروگان‌گیری‌ها و حمله‌های انتحاری بسیاری در سوریه و عراق  است.

این گروه همچنین دست به حمله علیه غیرنظامیان و کارمندان سازمان‌های امدادگر می‌‌زند. 

************ اهداف “داعش”****************

Caliphate: A map purportedly showing the areas ISIS plans to have under its control within five years has been widely shared online. As well as the Middle East, North Africa and large areas of Asia, it also reveals ISIS' ambition to extend into Europe. Spain, which was Muslim-ruled until the late 15th Century, would form part of the caliphate, as would the Balkan states and eastern Europe, up to and including Austria

داعش در اصول کلی اعتقادی از همان اصول عقاید القاعده پیروی می کند یعنی اسلام سنی سلفی وهابی جهادی.

فتوای علمای سنی تندرو  برای ترغیب جوانان به جهاد و همچنین پول کمکهای مالی شخصیت ها و سازمانهای مذهبی  موتور محرکه اصلی جنبش های تندرو مسلح جهادی است. رقابتهای شخصیت های مذهبی و فرقه گرایان در منطقه و ریشه های تاریخی اعتقادی و فقه تکفیری یکی دیگر از محرکه ها است.

مبارزه با کفر و شرک و اشغالگران موضوعی است که همواره در بیانیه های خود عنوان می کنند.

 هدف فعلی “داعش” مبارزه برای برپایی حکومتی اسلامی است که دایره اقتدار آن از عراق تا سوریه باشد. اما هدف بعدی بسیار بزرگ تر است. 

در داخل اردن حمایت از داعش در شهر جنوبی معان افزایش پیدا کرده و در نقاط دیگر هم ممکن است داعش حامیان پنهانی داشته باشد.

داعش  هنوز در این مرحله قصد حمله کردن به اردن را ندارد، اما حضور نیروهای نظامی اردن در نوار مرزی ۱۷۷ کیلومتری این کشور با عراق افزایش پیدا کرده است.

ولی می شود پیش بینی کرد که دست به حملات پراکنده بزند و از حمایت بیشتری در داخل این کشور برخوردار شود. داعش هم چنین سعی می کند  که حامیانی در داخل عربستان سعودی و لبنان و ترکیه پیدا کند.  اخیرا دولت ترکیه با بستن گذرگاه مرزی به شمال سوریه باعث سرگردانی ده ها و شاید صدها تن از کسانی شده است که احتمالا قصد پیوستن به داعش را داشته اند و این مسئله زمینه دیگری برای بی ثباتی در نوار مرزی ترکیه را فراهم آورده است.

داعش  مرزهای جغرافیایی را که استعمار بوجود آورده  (سایکس  پیکو SYKES- PICOT )    1916  را از میان می برد قبل از داعش پان عرب ها نیز با مرزهای جغرافیایی استعماری سایکس پیکو مخالف بودند صدام خود از مخالفان  مرزهای عربی بود حالا آن ایده ناسیونالیستی عربی با ایده اسلام سیاسی داعش پیوند خورده است.  سایکس  یک انگلیسی و پیکو یک فرانسوی با قلم نقشه خاورمیانه را نقاشی کردند و آن نقاشی شد مرزهای امروز خاورمیانه – عراق – عربستان – اردن – مصر و فلسطین و … داعش می خواهد حداقل سرزمین های عربی را در درجه اول زیر پرچم حکومت لا الله الا الله بیاورد.  اما هدف نهایی و آرزوی غایی آنها برپایی حکومت اسلامی جهانی است. بدین خاطر است که این سازمان مسلح تنها در عراق نمی‌جنگد بلکه علیه دولت علوی بشار اسد در سوریه نیز مبارزه می‌کند. و از سوی با شبکه جهانی القاعده که در آسیا و شبه جزیره عربی می جنگند همدردی می کند. خلافت اسلامی در فاز دوم شامل تمام خراسان بزرگ تا مغرب بزرگ می شود.

 ابومحمد عدنانی سخنگوی داعش 29 ژوئن اعلام کرد این گروه از «حلب» تا «دیاله» خلافت اسلامی برقرار کرده و رهبر این گروه از مجاهدین به نام «ابوبکر بغدادی» نیز از امروز خلیفه حکومت اسلامی و رهبر مسلمانان جهان خواهد و مجاهدان با او بیعت خواهند کرد.  

حامیان مالی “داعش”

confrence on woman rights arabs

****منابع مالی پول و ثروت****:

داعش امروزه ثروتمند ترین گروه پیکار جوی جهان است.

منبع مالی این گروه  ابتدا بطور عمده از عربستان و قطر و سازمانهای خیریه  مذهبی  خلیجی تامین شده است . دارایی گروه تا  قبل از تصرف موصل 900 میلیون دلار بوده است اما اکنون آنها دو میلیارد دلار سرمایه دارند.

“داعش” هزینه‌های خود را از طریق کمک‌های مالی قطر و عربستان سعودی  و موسسات  خیریه سنی  و زکات در کشورهای خلیج فارس تامین می‌کند. همچنین مالیات راهی یا مالیات عبور که این سازمان در طول مرز میان عراق و سوریه می‌گیرد پاسخگوی بخشی از نیازهای مالی آن است. نیازهای تسلیحاتی آنها  حداقل تا چندی قبل از سوی دولتهای ترکیه و کشورهای غربی تامین شده است 

در صف “داعش” مسلمانانی از کشورهای گوناگون می‌جنگند، مسلمانانی از شمال آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس، همچنین برخی اروپایی‌ها یا آمریکایی‌هایی که به اسلام گرویده‌اند و یا افرادی که تبار عرب و اسلامی دارند. در این میان تعداد چچنی ها بیشتر از هر گروه دیگر است.

** جنگ درون گروهی ***

در سوریه خشونت های این گروه باعث شد که همتایان دیگر آنها مانند جبهه اسلامی و آرتش آزاد سوریه در ژانویه 2014  حملات خونینی را علیه داعش انجام دادند  و دهها نفر از طرفین کشته شدند. این درگیری ها در الپو / حلب تلفات سنگینی بر جای گذاشت و درنهایت و به تقویت ارتش سوریه کمک کرد..

***شیوه و عملکرد داعش***

شیوه داعش همانند القاعده است یعنی کشتار حداکثری هرچه بیشتر و سبوعانه تر و ایجاد رعب و وحشت. کشتار برای ایجاد رعب و وحشت ابزار مهمی است آنها معتقدند باید در دل کفار و مشرکین رعب انداخت تا تسلیم شوند. برای رسیدن به هدف کشتار حداکثری کاملا توجیه دارد در منطق آنها محاکمه و دادرسی بی معنا است گلوله بهترین قاضی است که در جنگ سخن می گوید. آنها می گویند تا زمانیکه دولت با ثبات ایجاد نکرده اند محکمه بی معنا است.

هر که با ما نیست دشمن است و باید کشته شود بخصوص اگر خوف و یا شبهه  دشمنی از سوی فرد وجود داشته باشد. گروه داعش در کشتار بیگناهان آنقدر  خشن و بی رحم است که تازه گروه بی رحم القاعده  خود را از خشونتها  و کشتارهای انجام شده توسط داعش مبرا کرده و گفته کارهای  افراطی  آنها مورد تایید القاعده نیست و در کمال ناباوری این گروه نیز  رهبران القاعده  را سازشکار خوانده است! 

خشونت های وحشیانه قرون وسطی داعش محصول کجا و تولیدی کدام مزرعه است.مربی آن کیست؟ اساس فکری آن کدام است؟ و به چه جامعه تعلق دارند؟

مقررات حاکم بر شهرهای تحت سلطه : 

همانطور که طالبان پس از فتح شهرهای افغانستان مقررات ویژه برای شهروندان وضع کردند داعش نیز در شهرهای تصرف شده قوانین و شریعت اسلامی را وضع کرده است از جمله آنها :
  • پوشیدن شلوار جین برای  مردان و برای زنان.  پوشش کامل برای زنان 
  • کوتاه کردن مو. ریش نباید  کمتر از اندازه یک مشت باشد 
  • نمایش لباس‌های زنانه در ویترین و کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه
  • ورود مردان به مغازه‌های لباس خیاطی زنانه
  • تبلیغ آرایشگاه‌های زنانه
  • استفاده از کلمه داعش
  • مراجعه زنان به دکتر زنان و زایمان
  • شانه کردن موی سر و صورت (برای مردان
  • کشیدن سیگار و قلیان
  • نشستن زنان بر صندلی و مبل 
  • راجع به تحصیل و دانشگاه  برای خانم ها  هنوز بیانیه خاصی صادر نکرده اند اما تحصیل دختران را در دانشگاهها و مدارس مختلط حرام می دانند.

تهاجم برق آسای داعش و پیروزی های اخیر ان نشان می دهد که آنها بخوبی آموزش دیده اند و تحت نظارت متخصصین حرفه ای کار می کنند.از  اردن و عربستان  ژنرالهایی بصورت داوطلب به داعش کمک می کنند. 

*******    جایگاه داعش در سازمان ملل*********

اگر چه دبیرکل سازمان ملل اعمال خشونت آمیز داعش را محکوم کرده است  اما نام داعش هنوز رسما در فهرست گروههای تروریستی سازمان ملل قرار ندارد. اما با توجه به اینکه این گروه با القاعده مرتبط است می توان آنرا بخشی از القاعده دانست و آنرا جزو فهرست به حساب آورد. اما بطور مشخص تر لازم است که برای این نام تصمیم جداگانه گرفته شود زیرا می تواند مدعی هویتی مستقل باشد.

اگر شورای امنیت بطور خاص قطعنامه ای راجع به داعش منتشر کند و این گروه را در فهرست تروریستها قرار دهد.  و یا آنها را به فهرست القاعده و بوکو حرام  اضافه کند  برخورد نظامی با این گروه ساده تر خواهد شد قطعنامه های سازمان ملل در مورد تروریزم به کشورها اجازه می دهد برای مبارزه با تروریزم اقدامات پیشگیرانه احتیاطی انجام دهند . ایران می تواند وارد جنگ با تروریزم شود و تقریبا منع حقوقی نخواهد داشت بخصوص اگر دولت عراق از ایران درخواست کرده باشد. تا کنون کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا این گروه را در فهرست تروریستها قرار داده اند. تا کنون هیچ دولتی حکومت خود خوانده داعش را برسمیت نشناخته است.

به گزارش  آسوشیتدپرس  سازمان ملل خواستار تحریم داعش شد.«بان‌ کی‌ مون» در گزارشی به شورای امنیت با لحنی قاطعانه خشونت‌های این گروه تروریستی و حامیان آنها را محکوم کرده و از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد، به ویژه کشورهای همسایه عراق خواسته «برای حمایت از عراق در مبارزه علیه تروریسم، دست در دست هم قرار دهند.»

بان کی مون در این گزارش  خطاب به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد اوضاع امنیتی عراق که به واسطه اقدامات این گروه تروریستی به سرعت رو به وخامت گذاشته، «عمیقا نگران کننده» است.وی در ادامه نوشت: کشورهای عضو باید به تعهدات خود مبنی بر اعمال تحریمهای هدفمند مالی، تسلیحاتی و ممنوعیت مسافرت علیه داعش عمل کنند.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون مستقل سازمان ملل در امور جرایم جنگی سوریه گفت: انتظار می‌رود که به‌زودی نام فرماندهان داعش در لیست عاملان جنایات جنگی ثبت شده و این افراد تحت تعقیب قرار بگیرند.

برابر اعلام  آسوشیتدپرس، سرجیو پنیرو، دیپلمات برزیلی و رئیس کمیسیون مستقل سازمان ملل درباره جرایم جنگی سوریه گفت: دولت اسلامی (داعش) که هم‌اکنون کنترل نواحی در شمال و شرق سوریه را در اختیار دارد، به اعدام‌ در ملاعام، شکنجه و سایر اتهامات در راستای نقض‌ حقوق بشر متهم است.

این کمیسیون که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب شده، تخمین می‌زند که بین 10 تا 15 هزار شبه‌نظامی خارجی در گروه‌های مختلف مخالف دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه فعال هستند.

سرجیو پنیرو گفت: یک امکان دیگر برگزاری “دادگاه ترکیبی” با حضور سازمان ملل و حضار از سایر کشورهاست نظیر آنچه که برای لبنان، سیرالئون و کامبوج برگزار شد اما برگزاری این نوع دادگاه به تصویب شورای امنیت نیاز دارد. به عقیده من، عاملان جنایات سوریه به زودی محاکمه می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: به خاطر اینکه داعش فرماندهی مشخص و قابل رهگیری دارد، به آسانی می‌توان آن را در فهرست جرایم جنگی سوریه قرار داد. شواهد و مدارک کافی نیز برای این امر در دست است.

سرانجام پس از دوماه از سقوط موصل توسط داعش،

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز 24 مرداد 1393  به اتفاق آراء تحت فصل هفتم منشور،  داعش و جبهه النصره  را گروه تروریستی اعلام کردو ۶ نفر را به دلیل بسیج، یا حمایت مالی جنگجویان خارجی در عراق و سوریه تحریم کرد.

این نهاد خواستار خلع سلاح و انحلال فوری گروه های مرتبط با القاعده  از جمله داعش شده است.

در این قطعنامه که روز جمعه با رای مثبت تمام اعضای شورای امنیت تصویب شد آمده است این نهاد آماده تحریم سایر گروه هایی است که در حمایت مالی و بسیج نیرو برای گروه های تروریستی نقش ایفا می کنند.

بر اساس این قطعنامه شش نفری که از این پس با ممنوعیت سفر در سراسر جهان، و توقیف دارایی هایشان روبرو هستند به این قرارند:

  • ابو محمد العدنانی سخنگوی گروه شبه نظامی دولت اسلامی
  • سعید عارف افسر سابق ارتش الجزایر که در سال ۲۰۱۳ از حبس خانگی در فرانسه فرار کرد و به جبهه النصره در سوریه پیوست
  • عبدالمحسن عبدالله ابراهیم الشارخ- تبعه عربستان سعودی و در فهرست افراد تحت تعقیب این کشور که از چهره های اصلی تبلیغ النصره در اینترنت است و نیروهای این گروه در بخش لتکیای سوریه را رهبری می کند.
  • حمید حمد حمید العلی و حجاج بن فهد العجمی هر دو تبعه کویتند. فعالیت آقای عجمی برای حمایت مالی جنگجویان خارجی به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد شامل دست کم یک کارزار توییتری می شود.
  • عبدالرحمان محمد ظفر دبیدی الجهانی، رهبر شبکه جنگجویان خارجی جبهه النصره

سامنتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت تصویب این قطعنامه نشانه آمادگی فوری جامعه جهانی برای اقدام علیه کسانی است که دست به اسلحه می برند و کسانی که از آنها حمایت می کنند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد تعداد جنگجویان خارجی در عراق و سوریه و کشورهای حامی آنها را بی سابقه خواند و گفت این قطعنامه می تواند جریان پول و نیرو به این گروه ها را قطع کند.

گروه شبه نظامی دولت عراق که یکی از شعبه های بانک مرکزی عراق را غارت کرده و یک چاه نفت این کشور را نیز در اختیار گرفته پول قابل توجهی دراختیار دارد اما برخی کشورهای غربی معتقدند این گروه هنوز هم برای فعالیت به حمایت مالی خارجی وابسته است.

براساس این قطعنامه هر گونه مبادله تجاری با جهادیانی که درحال حاضر کنترل میادین نفتی و دیگر منابع نقدینه ساز را برعهده دارند به مثابه حمایت مالی از آنهاست و مشمول تحریم می شود.
در قطعنامه روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل آمده است که این شورا “به شدیدترین شکل، اقدامات تروریستی گروه دولت اسلامی و ایدئولوژی متعصب و خشونت بار آن، همچنین نقض گسترده موازین حقوق بشر و مبانی بین المللی حقوق انسانی را محکوم می کند.”
قطعنامه روز جمعه شورای امنیت تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل به تصویب رسیده است.

فصل هفتم این منشور مفاد این قطعنامه را برای کشورهای عضو سازمان ملل لازم الاجرا می کند و به شورای امنیت اختیار می دهد تا تصمیم های مناسب را در بخش های اقتصادی یا اعمال فشار اتخاذ کند. با این همه این فصل استفاده از نیروی نظامی را برای مبارزه با شبه نظامیان لازم الاجرا نمی کند. 

اما این این گروهها طبق مقررات داخلی و بین المللی باید مورد تعامل سخت و شدیدی از سوی دولتها قرار  گیرند. اموال آنهاو فعالیتهای اقتصادی آنها مصادره و حسابهای بانکی آنها مسدود می شود. و مطابق قطعنامه شماره 1452 مصوب (2002)سازمان ملل با آنها برخورد می شو و همه کشورهای عضو موظفند این گروهها را در فهرست ممنوعه کشورهای خود قرار دهند.

 

****ریشه  گروه های تروریستی؟

آیا فقر و محرومیت و عقده های سیاسی اجتماعی عامل جذب جوانان به گروه های تروریستی می شود و یا نوید جامعه آرمانی و موعظه های دینی آرمان گرایانه ؟ نفش علمای دینی و فقها چیست؟ فتواها و مساجد چه نقشی دارند. جوانان ارمانگرا چه گونه جذب می شود  آیا احیا دوره طلایی اسلام با اعمال داعش قابل تحقق است؟ چرا جوانان  دنبال جامعه ارمانی هستند دوره طلایی اسلام کدام دوره است؟

نظام های مستبد از یک طرف و سرخوردگی های اجتماعی از سوی دیگر و همچنین نوید جامعه آرمانی  و اختلافات عقیدتی و مذهبی و کینه های تاریخی  از جمله عوامل جذب شدن جوانان مسلمان به گروههای جهادی است.

داعش ها – بوکو حرام ها  و … و … محصول جهل، تعصب ، عقب‌ماندگی،  توسعه‌نیافتگی سیاسی و اجتماعی  است.   در شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا و در آسیای میانه و در آفریقا  گروههای عقب مانده متحجر پیرو خط و مشی القاعده زیاد هستند  بوکو حرام یکی از این گروههای جهادی تکفیری است.

در سال ۱۹۹۹ گروه تکفیری به نام “جماعت اهل السنة للدعوة و الجهاد”  توسط محمد یوسف تشکیل شد که عضو “جماعت تجدید اسلامی” بود و با هدف تاسیس دولت اسلامی فعالیت داشت. “ و از دل اینها جماعت “بوکوحرام” در سال ۲۰۰۹درآمد که برای تشکیل دولت اسلامی به   جهاد  اعتقاد دارند. بوکو  یعنی آموزش نوین  آنها با هرگونه  تعلیم و تربیت نوین مخالفند به این دلیل مردم به آنها بوکو حرام لقب داده اند. در مدرسه های مورد نظر آنها  استفاده از  برق و موبایل و هر وسیله مدرنی  ممنوع است. تنها وسیله مدرن مورد باور آنها اسلحه مدرن است.

این گروه به جنگ علیه دولت برخاستند و برای کلانتری‌ها و پلیس و بخش‌های مختلف مناطق غیدم و غاشوا دشواری ایجاد کردند و دست به تاراج و کشتار زدند و خود را علنا از محمد یوسف جدا نمودند، ولی دولت  نیجریه شهری را که این گروه برای خود ساخته بود در آن منطقة بمباران کرد، و کسی از آنها از این شهر خارج نشد.

“بوکوحرام”ی‌ها به هیچ کس رحم نمی‌کنند حتی تعدادی از سلفی‌ها را هم که مخالف آنها هستند کشتند،  البته دولت نیز در چهار ایالت (۱- میدوغری مرکز ایالت. ۲- بوشی مرکز ایالت بوشی. ۳- فوتسکوم در ایالت یوبی. ۴- وودیل در ایالت کانو)  در طول دو روز نزدیک به سه هزار نفر در شهر میدوغری (مرکز بوکو حرام) کشته  است. تروریستها بیشتر در مثلث میان نیجر- نیجریه و مالی  فعال هستند.

صداق زیبا کلام می گوید:

 اگر از جرم هزاران نفری که قتل و عام شده اند  از  گروههای کشتارگر مانند بوکو حرام و داعش بپرسیم به ما خواهند گفت که جرم آنها صرفا این بوده که شیعه و یا کافر هستند؛ همین و بس. اینکه چه جرمی مرتکب شده بودند، کدام خبط و خطای مهمی انجام داده بودند که باید بدون محاکمه و فقط به رگبار بسته می‌شدند، پرسش‌هایی هستند که داعش و داعش‌ها در طول تاریخ نتوانسته‌اند به آن پاسخی بدهند. بسیاری خواهند گفت که از گروهی که فکر و عقیده‌ای را که کاملا با فکر و عقیده آنان یکسان نیست شرک، نفاق، بدعت و کفر می‌پندارند و در نتیجه آنان را واجب‌القتل می‌دانند، خیلی انتظار دیگری نمی‌توان داشت. 
بسیاری خواهند گفت که از یک گروه تندرو که شست‌وشوی مغزی داده شده‌اند که هرکس مثل ما فکر نمی‌کند، ما تکلیف و وظیفه شرعی داریم که او و آنها را به قتل برسانیم، انتظار زیادی نمی‌توان داشت. بسیاری خواهند گفت از انسان‌هایی که در روستاها، بیابان‌ها و مناطق محروم و دورافتاده عربستان، افغانستان، پاکستان، یمن یا چچن زندگی می‌کنند خیلی انتظار بیشتری نمی‌توان داشت؛ انسان‌هایی که در فقر و محرومیت بزرگ می‌شوند و تنها پنجره‌ای که به دنیا دارند پنجره‌ای است که روحانیون وهابی و سلفی به روی آنها گشوده‌اند. پنجره‌ای که در بیرون آن هر که و هر چه هست گمراه و فاسد است و فقط سلفی‌ها بندگان شایسته، برگزیده و راهی بهشت موعودند. پنجره ای رو به بهشت.درک «داعش»، درک القاعده، درک طالبان خیلی پیچیدگی ندارد. خاستگاه آنها جوامع عقب‌‌افتاده و محروم از توسعه سیاسی و اجتماعی بوده است. اگر هم در اروپا بزرگ شده اند عقبه فکری آنها از خانواده های عقب مانده  خاورمیانه است.
نه در ترکیه، نه در مالزی، نه در اندونزی، نه در بنگلادش و نه در هیچ کشور اسلامی دیگری که یک درجه‌ای از توسعه سیاسی و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته، «داعش» و گرایشات «داعش» وجود ندارد. اما در عراق که طی نیم قرنی که از استقلالش می‌گذرد، کمتر روی توسعه سیاسی و پیشرفت را به خود دیده، یا در عربستان که اساسا چیزی به نام جامعه مدنی در آن به چشم نمی‌خورد، یا در اردوگاه‌های فلاکت‌زده آوارگان افغانی در وزیرستان و لاهور پاکستان که به جز فقر و عقب‌ماندگی و محرومیت و به جز تعلیم و تربیت دینی اسلام رادیکال سلفی آموزش دیگری وجود ندارد، ‌خیلی تصادفی نیست که ملامحمد عمر و «داعش» ظهور کنند. 
در عین حال «داعش» فقط محصول جهل، عقب‌ماندگی، محرومیت، فقر و توسعه‌نیافتگی سیاسی و اجتماعی نیست. «داعش» در عین حال محصول خشونت سیاسی حاکم در خاورمیانه هم هست. و می‌رسیم به سطح سوم خشونت و نسل‌کشی «داعش» در عراق. رفتار «داعش» در عراق از یک منظر تاریخی خیلی هم بی‌سابقه نیست. نسل‌کشی «داعش» در عراق یادآور نسل‌کشی توتسی‌ها و رواندایی‌ها در آفریقا، تامیل‌ها و سنگالی‌ها در سریلانکا، صرب‌ها علیه مسلمانان در بوسنی، اعدام‌های دسته‌جمعی در کامبوج توسط پل پت و خمرهای سرخ و جنایات و نسل کشی صدام و حزب بعث علیه کردهای عراقی است. 
در جریان آنچه تحت عنوان سیاست «انفال» در فاصله 69-1365توسط صدام در مناطق کرد نشین عراق صورت گرفت بیش از 150 هزار کرد یا در اردوگاه‌های اکراد در بغداد و سایر شهرهای عراق یا در جریان اعدام‌های دسته‌جمعی یا بمباران‌های تعمدی شهرها و روستاهای کردنشین کشته شدند تا کردها مجبور به ترک مناطق کردنشین بشوند و بالاخره به‌ کار گرفتن سلاح شیمیایی از جمله در حلبچه قریب به 163هزار کرد از بین رفتند. فی‌الواقع از بعد تاریخی هر چه عقب‌تر می‌رویم کارنامه ما انسان‌ها در نسل‌کشی و کشتار دسته‌جمعی هولناک‌تر می‌شود. شیعیانی که در موصل، کرکوک، تکریت و شمال سامرا به دست شبه‌نظامیان «داعش» قتل‌عام شدند، همان گناهی را دارند که اکراد در زمان صدام داشتند. اگر جنایات «داعش» را محصول عقب‌ماندگی سیاسی، توسعه‌نیافتگی اجتماعی، اقتصادی، فکری و فرهنگی بدانیم، جنایات اروپایی‌های پیشرفته در طول جنگ جهانی دوم را به کدام دلیل و انگیزه‌ای باید نسبت دهیم؟

**********  قتل یک خبرنگار آمریکایی ************

داعش  با انتشار فیلمی تحت عنوان “پیامی به امریکا” سربریدن یک خبرنگار امریکایی به نام جورج فولی را نشان داد. فولی که به عنوان خبرنگار فرانس پرس و گلوبال پست فعالیت می کرد، دو سال پیش در سوریه ربوده شد.

اوباما روز 30 مرداد 93 یک روز پس از انتشار فیلم سر بریده شدن خبرنگار مذکور در کنفرانس خبری در ادگارتاون در ایالت ماساچوست اظهار داشت:

داعش، نماینده هیچ دینی نیست و هیچ دینی نمی گوید سر بی گناهان را از تن جدا کنید.
اوباما افزود: دولت امریکا به کلیه اقدامات لازم در عراق با هدف دفاع از ملت امریکا و مقابله با تروریسم داعش که کشتار همه انسان ها را هدف خود قرار داده و فاقد هر گونه باور و احساس انسانی است، ادامه خواهد داد.
او همچنین خواستار بسیج جهان برای جلوگیری از انتشار این سرطان شد و از دولت ها و ملت های خاورمیانه خواست تا برای ریشه کن کردن این سرطان پیش از انتشار آن همکاری کنند.
از سوی دیگر، روزنامه امریکایی گلوبال پست نوشت: دفتر تحقیقات فدرال امریکا اعلام کرده است ویدئوی سربریدن روزنامه نگار امریکایی صحیح است.

در پی نزدیک شدن عناصر داعش به مواضع آمریکا در اربیل، هواپیماهای امریکایی از هشتم ماه آگوست جاری مواضع تشکیلات داعش در عراق را با هدف جلوگیری از پیشروی آنها به سوی شمال و شرق این کشور بمباران کرد.

طرح الزام آور آمریکا برای مقابله با داعش در شورای امنیت

پس از تصویب اولین قطعنامه شورای امنیت علیه داعشو اعلام تحریم های سنگین علیه این گروه تروریستی ،   شورای امنیت در نظر دارد از کشورها درخواست کند، پیوستن به گروه تروریستی داعش را، به مثابه یک جرم جنایی تلقی کرده و آن را مهار و متوقف کنند. آمریکا روز دوشنبه پیشنویس قطعنامه یی را، بین 15 عضو به جریان انداخت و امیدوار است این قطعنامه در نشست سطح بالایی که در 2مهر به ریاست باراک اوباما برگزار خواهد شد، به تصویب برسد. این پیشنویس تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار دارد، که آن را برای هر 193 عضو این سازمان الزام آور می کند، .

******امیران یا رهبران گروه   داعش ***********

ابو مصعب الزرقاوی (در سال 2006 کشته شد)

ابو ایوب المصری (در سال 2010 کشته شد)

ابو عبدالله رشید البغدادی (در سال 2010 کشته شد)

ابو بکر البغدادی (خلیفه  خود اعلام کرده  دولت اسلامی)

چهره های دیگر

ابو انس الشامی (در سال 2004 کشته شد)

ابو عزام (در سال 2005 کشته شد)

ابو سلیمان بن ناصر

ابو عمر بن کردی (اسیر در سال 2005)

ابو عمر بن شیشانی/چچنی/

عبدالهادی العراقی (اسیر در سال 2006)

ابو یعقوب المصری (در سال 2007 کشته شد)

ابوواحیب

هیثم البدری (در سال 2007 کشته شد)

حمید جمعه فارس جوری آل سعیدی (اسیر در سال 2006)

خالد المشهدانی (اسیر در سال 2007)

ماهر آل زبیدی (در سال 2008 کشته شد)

محمد مومو (در سال 2008 کشته شد)

شیخ عبد الرحمن (در سال 2006 کشته شد)

هتیفه آل باطاوی  (در سال 2011 کشته شد)

  گاهشمار  رویدادهای مهم : 

آوریل 2003  : سقوط بغداد توسط ارتش آمریکا

 ژوین 28  :    انتقال قدرت به دولت عراق

  2005: :    انتخابات چندین حزبی  و تحریم آن از سوی سنی ها

2006: :   انهدام  حرمین در سامرا توسط تکفیری ها  و آغاز جنگ خونین شیعه و سنی

می 20 :   مالکی دولت را تشکیل می دهد.

30 دسامبر:   صدام حلق آویز می شود.

 2011 :  : نیروهای آمریکایی از عراق خارج می شوند.

* 2012  . دسامبر :  تظاهرات در انبار – و درخواست کناره گیری مالکی

2013/04/09    : طی  اعلامیه صوتی از الجزیره   تاسیس دولت اسلامی عراق و شام (شرق مدیترانه  ) توسط شبکه الجزیره  اعلام شد.
 2013/07/27 : ارتش سوریه از شهر خان عسل در حومه شهر حلب در مقابل دولت اسلامی در عراق عقب نشینی کردند و  ده ها تن از سربازان  ارتش سوریه در جنگ کشته شده بودند، ده ها تن از سربازان  زنده دستگیر  و  اعدام شدند .
  2013/7/21   : سربازان دولت اسلامی عراق و شرق مدیترانه هزاران نفر از  زندانیان  جهادی سنی را  از  زندان تاجی زندان مرکزی بغداد فراری دادند.
2013/05/08    : فرودگاه نظامی مینگ  Meng  به دست دولت اسلامی عراق و سوریه  منهدم شد .
29/09/2013    : دولت اسلامی  عراق و شام ، با هدف قرار دادن پایگاه  امنیت عمومی “آسایش” در شهرستان اربیل (مرکز منطقه کردستان در شمال عراق)، آن را منهدم کردند آنها از خودروهای بمب گذاری شده و بمب گذاران انتحاری و با پوشیدن کمربندهای انفجاری و انتحاری استفاده کردند

2013 . 23 آوریل : درگیری در حویجه  240 کشته

اوت 10 –  70 نفر کشته شدن و داعش مسئولیت ان را بر عهده گرفت.

وقایع مهم در سال 2014
ژوئن 10 – مقررات دولت از شبه نظامیان اسلامی در عراق و شرق مدیترانه در عراق در کنترل از استان نینوا

 2014 – ژوین 2-4 .:  فلوجه و رمادی بدست القاعده افتاد.

آوریل 30  . حزب مالکی برنده انتخابات شد.

28می  : 74  نفر در نتیجه درگیری کشته شدند.

10 – ژوئن : استان نینوا و مرکز آن موصل بدست داعش افتاد.

25 ژوین : مالکی شرط کشورهای غربی برای تشکیل دولت وحدت ملی را رد کرد.
29- ژوئن : اعلام خلافت اسلامی
– سربریدن دو خبرنگار امریکایی در فاصله دو هفته  در مرداد 1393
– اولین قطعنامه سازمان ملل در مورد داعش مرداد 1393
آگاهی بیشتر:

   محمد عجم   منتشر شده در همشهری – بازتاب-  اردیبهشت  1385 

جبهه النصره  و تشكيلات مخوف القاعده : دکتر محمد عجم

افکار و عقاید ابن تیمیه پدر فکری مکتب سلفی تکفیری جهادی

http://www.cfr.org/iraq/islamic-state-iraq-greater-syria/p14811

http://www.understandingwar.org/sites/default/files/ISWBackgrounder_ISIS_Annual_Reports_0.pdf

parssea.org/?p=6282

** “دولت اسلامی در عراق و شام (شرق مدیترانه)” ISIS  محصول و تولید کجا است ؟ و اهداف آن ؟

Comments are closed.