سعید جلیلی کیست؟ دانشگاه امام صادق ع چه ویژگی هایی دارد؟ | پژوهشهای ایرانی.دریای پارس.

سعید جلیلی کیست؟ دانشگاه امام صادق ع چه ویژگی هایی دارد؟

به گفته ناظران و تحلیل گران مسائل ایران ، سعید جلیلی کاندیدای ریاست جمهوری در ایران شخصیتی است که جذابیتهای زیادی برای بخش وسیعی از نیروهای اصول گرا بخصوص جوانان اصول گرا دارد .
جلیلی
سعید جلیلی و فرزندش

ویژگی های فردی وی:

ساده زیستی بیش از حد  و پشتکار بیش از حد و و وفاداری او به اصول اولیه انقلاب اسلامی  و بعضی رفتارهای اخلاقی او عدم تمایل او به رسانه ای شدن  و بی علاقگی به شهرت برای بسیاری از افراد او را به یک چهره محبوب تبدیل کرده است. 

از وی به عنوان فردی شدیدا  ساده زیست، مخالف شدید تشریفات و وفاداری فوق العاده  به اصول انقلاب و ولایت فقیه و فقاهت شیعی و مخالف سازش با غرب یاد می شود. او در ماموریت های خارجی خود ارز خارجی قبول نمی کند و حق ماموریت نمی گیرد.و اکثر وقت ها خود رانندگی ماشین پرایدش را برعهده دارد و علاقه ای به محافظ و تشریفات ندارد.سعید جلیلی، متولد  مشهد ، پدر وی  معلم  و دانش آموخته زبان فرانسه و اهل بیرجند و مادر وی آذری و اهل اردبیل می باشد. همسر  سعید جلیلی  فاطمه سجادی نام دارد و پزشک عمومی است وی دارای یک  فرزند پسر  بنام حمید است که در دبیرستان تحصیل می کند. وی تا سال 1384 ساکن کرج بوده است.

dr.jalili (2)

او بلافاصله پس از ثبت نام در انتخابات  از یک فرد تقریبا کم شهرت و گم نام به  چهره ای خبر ساز در رسانه های داخلی و خارجی  تبدیل شده است.

 انگلیسی/ جهان و  

سعید جلیلی در گفت و گو با فایننشال تایمز

مقاومت در برابر غرب در دستور کار من است سعید جلیلی می گوید مهمترین موضوعاتی که در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور ایران دنبال خواهد کرد، ارتقاء پیشرفت، عدالت و مقاومت خواهد بود. او می گوید این رویکرد بر مبنای تجربه هایی است که از مقام مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی بدست آورده ام.

جلیلی در سال‌های جنگ ایران  – عراق  چند بار دانشگاه را رها  و در جبهه‌ها حضور یافته است و  یک پای خود را از دست داد.
سعید جلیلی در سال 1344 در مشهد به دنیا آمده است و در همانجا دیپلم گرفته است .
پدر او  متولد روستای خونیک میر عباس ناحیه هردنگ (بخش خوسف سابق )   که اکنون  تبدیل به شهرستان خوسف (زادگاه   (خواننده سنتی) شده است   دکتر جلیلی دو عمو  و  دو  عمه دارد .

jalili

خانه پدر بزرگ سعید جلیلی در خوسف- 1-اتاق انباری کندوله خانه + –  اتاق خواب

 محمدحسن جلیلی پدر سعید جلیلی تا 10 سالگی در روستا بود و سپس برای ادامه تحصیل به بیرجند آمد پس از اخذ دیپلم به عنوان معلم به استخدام آموزش و پرورش درآمد وی ابتدا در روستای افین (بخش زیرکوه  قاین) به خدمت مشغول شد و سپس به شهر قاین منتقل شد.  محمدحسن جلیلی پس از چند سال سکونت در قاین برای همیشه به مشهد مهاجرت کرد.

سعیدجلیلی  گفته است :

«من سال ۶۲ که دیپلم گرفتم دردانشگاه امام صادق(ع) قبول شدم و رفتم تهران. سال ۶۸ فوق لیسانس گرفتم و همان سال هم دکترای اعزام به خارج کشور قبول شدیم هم در وزارت خارجه استخدام شدم که بعد هم اعزام دکترا را تبدیل به داخل کردم و در همان دانشگاه امام صادق(ع) دکترا را در رشته علوم سیاسی- گرایش جامعه شناسی سیاسی – ادامه دادم.
 از ۷۱ تا ۷۷ مسوولیت اداره بازرسی وزارت خارجه را داشتم».
saied jalili.univ.imam sadegh 1363
سعید جلیلی در خوابگاه دانشجویی  سال 1363
سعید جلیلی
از سال 1368 به عنوان وابسته سیاسی در وزارت امور خارجه مشغول به کار شد و با زبان‌های انگلیسی و عربی آشناست. 

 « جلیلی پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ از سمت مهم  اداره بازرسی برکنار و به اداره آمریکای وزارت خارجه منتقل شد و معاونت این اداره را بر عهده گرفت. جلیلی در سال ۱۳۸۰ وزارت خارجه را ترک  کرده  و  وارد دفتر آیت‌الله خامنه‌ای شده و در سمت مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبری به فعالیت پرداخت.»

جلیلی در جبهه

سعید جلیلی در جنگ ایران و عراق 

 جلیلی مدتی به عنوان استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف فعالیت داشته و علاوه بر این استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع ) است.
جلیلی همچنین با روی کار آمدن دولت نهم، به عنوان وزیر خارجه  مطرح شد که با  مخالفت تکنوکراتهای جناح  های مخالف  احمدی نژاد ،  فعالیت خود را به‌عنوان معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه آغاز کرد
تا اینکه در 28 مهر ماه سال 1386 با استعفای علی لاریجانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی شد.
 jalili (2)
دانشگاه امام صادق – پدیده ای بنام دانشگاه امام صادق 
دانشگاهی در رشته‌های علوم انسانی است که سیستم آموزشی و برنامه درسی آن ترکیبی از علوم جدید و علوم  حوزوی (فقه – عربی- اصول – تاریخ اسلام) است.
این دانشگاه، دانشگاهی غیردولتی است و البته از وجوهات و کمک های خیریه  و همچنین از سرمایه گذاری  های جامعه و کارخانه نساجی جامعه و پاساز  تقاطع ولی عصر طالقانی (نور)  اداره می‌شود. این دانشگاه زیرمجموعه «جامعه الصادق» است که به صورت غیر متمرکز (ابتدا آزمون سراسری، سپس مصاحبه و گزینش) دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه ابتدا کاملا  مستقل و تابع مقررات وزارت علوم نبوده است از سال 1372 دانشگاه  از برگزاری کنکور سراسری مستقل  ویژه این  دانشگاه  منع شده است. و دانشجویان خود را از  کنکور سراسری  و با مصاحبه و بررسی سوابق خانوادگی گزینش می کند.
این دانشگاه قبل از انقلاب اسلامی سال 1357 شعبه مدیریت دانشگاه هاروارد آمریکا بوده است و در تقاطع بین اتوبان شهید چمران و پل مدیریت در تپه های  سرسبز و بزرگی در کنار رودخانه اوین درکه بنا شده است.
دانشکده مدیریت صنعتی شعبه تهران از بالاترین نخبگان آن زمان برای دوره فوق لیسانس دانشجو می پذیرفت .
بعد از انقلاب این دانشکده در اختیار جامعه الصادق قرار گرفته تا دانشگاه امام صادق ع  را در آن ایجاد نماید. آیت الله منتظری  و مهدوی کنی  از بنیانگذاران  ان بودند. 

قبل انقلاب در حکومت پهلوی، ایده تشکیل یک دانشگاه اسلامی در مباحثه‌های روحانیونی چون آیت الله منتظری و آیت الله مهدوی کنی و طالقانی و دیگران شکل گرفت. که بعد از انقلاب زمینه انجام این اندیشه هموار گشت.  حضور دایمی دانشجویان این دانشگاه  تا  سال 1375   در فضای دانشگاه الزامی بوده است و دانشجویان فقط در روزهای تعطیل می توانستند محوطه دانشگاه را ترک کنند  و در صورت لزوم و اضطراری با گرفتن مرخصی و بیان دلایل علت ترک محیط . به همین دلیل دانشجویان همانند یک  دهکده محصور شبانه همواره  در محیط اجتماعی  اما  بسته  زندگی و تعامل داشتند و ویژگی های اخلاقی هم کلاسی ها و هم دوره های خود را بخوبی می شناختند و بدین ترتیب  نقاط قوت و ضعف دانش آموخته این دانشگاه   کاملا برای مدیران و سایر همکلاسی ها مشخص می شد ه است و از میان چهره های کاملا وفادار و کاملا مومن به اصول و آرمانهای انقلاب  برای بدنه کارشناسی وزارتخانه های مهم افراد را معرفی می کردند.

 

تصویر زیر دانشجویان رشته مدیریت صنعتی فوق لیسانس را در سال 1356-55نشان می دهد.
1356 HARVARD

برابر نوشته سایت تابناک که گزارشاتی انتقادی از دانشگاه امام صادق منتشر نموده است: 

دانشگاه امام صادق، دانشگاهی است در شمال غرب تهران‌ که پیش از ‌این دانشکده مدیریت(شعبه هاروارد) بود . دانشگاهی که با فضای سبز مشهورش بین سعادت آباد و شهرک غرب قرار گرفته است؛ این چشم انداز بیرونی دانشگاهی است که با آرامش، سال‌های طولانی است توسط آیت الله مهدوی کنی اداره می‌شود. در درون این دانشگاه اما اینقدرها هم آرام نیست.

دانشجویان این دانشگاه بنا به گفته رئیس این دانشگاه، قرار بود مدیران، سیاستمداران و اقتصاددانانی اسلام‌شناس باشند؛ ادعایی که اگر آمار اسلام شناسان کنونی ایران را مرور کنیم، می‌بینیم که چندان هم محقق نشده است .

دانشگاه امام صادق(ع) عموما با توجه به ریاست آیت الله مهدوی کنی بر آن، پایگاه راست سنتی است، چه اینکه جلسات روحانیت مبارز تهران همواره در دفتر آیت الله مهدوی برزگرار می‌شود و دانشجویان این دانشگاه، روزهایی را به یاد دارند که ‌هاشمی رفسنجانی هم برای حضور در جلسات روحانیت مبارز تهران در این دانشگاه حضور می‌یافت.

راستی‌های میانی از قبیل جبهه پیروان و مؤتلفه و… اما نه در اتاق رئیس که در مسجد دانشگاه دیده می‌شوند. محمد رضا باهنر، مرتضی نبوی، غفوری فرد و… مشتریان ثابت مسجد دانشگاه امام صادق هستند؛ به تازگی هم برخی از دولتی‌ها و البته دولتی‌های امام صادقی هم که همواره هستند.

تا ظهور پدیده‌ای به نام دوم خرداد، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه با آرامش خیال در دانشگاهی که قوانین پادگان بر آن حاکم بود، درس می‌خواندند  و خیالی هم از بابت اشتغال نداشتند که برگزیده بودند. اما دوم خرداد، کمی خاطر دانشجویان و مسئولان این دانشگاه را مکدر کرد و بیشتر آنان دیگر راهی به نهادهای دولتی نداشتند و به سوی نهادهای حاکمیتی هم چون صدا و سیما و… کوچ دسته جمعی‌شان را آغاز کردند. البته نسل قدیمی‌تر آنان همچنان در مدیریت‌های میانی جولان می‌دادند. در این میان برخی از آنان خوی اصلاح طلبی گرفته و همچون عبدالله رمضان زاده تا سخنگویی دولت سید محمد خاتمی هم پیش رفتند و برخی دیگر هم همچنان راست راست طی مسیر می‌کردند.

بسیج دانشجویی در غیاب هر تشکل دانشجویی دیگری، نماد فعالیت سیاسی دانشجویان دانشگاه امام صادق است و این نهاد است که جهت گیری سیاسی این دانشگاه را مشخص می‌کند. پس از دور چهار ساله اول سید محمد خاتمی و در سال 1380 این دانشگاه توان سیاسی خود را حول احمد توکلی بسیج کرد و البته مانند سال 76 از سید محمد خاتمی شکست خوردند.

احمدی نژاد که به قدرت رسید، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشجویانش آماده به کار بودند. در دوره احمدی نژاد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق، حیاتی تازه از موجودیت خود را تجربه کردند؛ حیاتی که البته تا آخر به قول خود آنان طیبه نماند.

دانشجویان و فارغ التحصیلان امام صادق را در وزارت کشور مصطفی پور محمدی نمایندگی می‌کرد و او هم بلافاصله حجت الله ایوبی از اساتید این دانشگاه را معاون اجتماعی خود کرد. امام صادقی‌ها در این دوره در وزارت کشور به صورت بی سابقه‌ای تقویت شدند.

حضور جریان امام صادق در وزارت علوم، شدت و حدت بیشتری داشت. حضور محمد باقر خرمشاد در سمت معاونت فرهنگی وزارت علوم، باعث شد که وی غلامرضا خواجه سروی را با خود به معاونت فرهنگی آن وزارتخانه ببرد. خواجه سروی تقریبا به اندازه یک معاونت از دانشجویان امام صادق را وارد وزارت علوم کرد؛ افرادی که در میان آنان اصلاح طلب و اصولگرای افراطی به صورت همزمان به چشم می‌خورد.

حضور این همه امام صادقی در وزارت علوم و دست یافتن آنان به گنجینه ای چون اداره بورس این وزارتخانه، کار دیگری بود که آنان در دولت احمدی نژاد انجام دادند. 

حکایت وزارت ارشاد، شورای امنیت ملی و سازمان فرهنگ و ارتباطات و وزارت خارجه، حکایت دیگری از حضور دانشجویان دانشگاه امام صادقی ‌در دولت احمدی نژاد است 

ویژگی های  درسی و تحصیلی  دانشگاه امام صادق ع 

از همان بدو تأسیس بخش قابل توجهی از مجموعه دروس کلیه رشته‌های دانشگاه به دروس حوزوی و معارف اسلامی اختصاص یافت. این بدین معنا است که کلیه دانشجویان این دانشگاه علاوه بر دروس تخصصی رشته‌های خود، درس‌هایی همچون قواعد عربی،  فقه، اصول فقه، تدبر و تفسیردر قرآن کریم، فلسفه، اخلاق، اندیشه اسلامی (با محوریت کتب مرتضی مطهری) و … را نیز می‌خوانند.
البته باید توجه داشت که وجود این واحدها، باعث کاهش دروس تخصصی رشته‌های دانشگاه نشده است بلکه با توجه به این مسأله، در مجموع حجم دروس تدریس شده در دانشگاه به طور معمول حدود هشتاد واحد از رشته‌های مشابه در دیگر دانشگاه‌ها بیشتر است.

بر این اساس تمام رشته‌های این دانشگاه دارای رویکرد تلفیقی میان‌رشته‌ای(Interdisciplinary) هستند که در آنها تلاش می‌شود میان معارف اسلامی و یک دانش تخصصی در حوزه علوم انسانی تلفیق صورت پذیرد.
به همین علت نام تمامی رشته‌های دانشگاه با عنوان «معارف اسلامی» آغاز می‌شود:

«معارف اسلامی و اقتصاد»، «معارف اسلامی و مدیریت»، «معارف اسلامی و حقوق» و …

این نوع طراحی رشته‌ها با این هدف صورت پذیرفته است که دانش‌آموختگان این رشته‌ها نهایتاً افرادی باشند که با استفاده از علوم روز و زبان جدید و با آگاهی از مبانی معارف دینی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی گام بردارند و با عرضه پرسش‌های جدید بشر به متون و زیربناهای دینی، پاسخ‌هایی درخور بیابند.
دانشجویان این دانشگاه در کنار مباحث علمی ملزم به مطالعه جدی و فراگیری دو زبان (عربی به اضافه یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی) در طول ۴ سال اول تحصیل خود هستند. مقررات دانشگاه سختگیرانه است و امتحانان بسیار جدی و سخت برگزار می شود.
همچنین تمامی دانشجویان حداقل ۲ ترم، به یادگیری درس مکالمه عربی می‌پردازند.(در این بین رشته‌های معارف اسلامی و مدیریت، معارف اسلامی و اقتصاد، معارف اسلامی و حقوق به مدت ۲ ترم، دانشجویان رشته الهیات به مدت ۴ ترم، و دانشجویان رشته‌های معارف اسلامی و علوم سیاسی و معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات به مدت ۷ ترم به یادگیری دروس مرتبط با مکالمه عربی می‌پردازند)
ریاست قبلی دانشگاه آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی از مهمترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی و رئیس مجلس خبرگان رهبری, دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بوده اند و واحدهای درسی «اخلاق اسلامی» تمام دانشجویان و برخی دروس تخصصی رشته الهیات را تدریس می‌کردند.
این دانشگاه تعهدی از بابت ارائه شغل مناسب به دانشجویانش نمی‌دهد، گرچه به علت غیرانتفاعی بودن دانشگاه و در عین حال عدم دریافت شهریه از دانشجویان، در صورت صلاحدید دانشگاه، فارغ‌التحصیلان ملزم به پذیرش شغل پیشنهادی دانشگاه خواهند بود. با این حال، چنین الزامی عملا رخ نمی‌دهد.
نمره کامل در این دانشگاه ۱۰۰ می‌باشد و دانشجویان بر اساس صفر تا صد ارزشیابی می‌شوند. همچنین در صورتی که معدل دانشجویان در نیم سال تحصیلی (ترم)۶۰ شود ملزم به پرداخت جریمه و هزینه ترم تحصیلی هستند.
مقررات آموزشی و انضباطی در این دانشگاه به صورت بسیار جدی، دقیق و سختگیرانه اجرا می‌شود، به عنوان نمونه غیبت بیشتر از ۳ جلسه در ترم(۱۶ هفته) اصلاً مجاز نیست و دانشجویی که بیشتر از حد مجاز غیبت کند از شرکت در امتحان پایان ترم محروم شده و نمره صفر دریافت می‌کند. البته این ضابطه فراگیر و مربوط به همه دانشگاه‌های ایران است اما در این دانشگاه به صورت کاملا جدی پیگیری می‌شود.
.
همچنین در برخی دروس، اساتید موظفند نمره‌ای را مستند به فعالیت‌های کلاسی طول ترم دانشجو به واحد آموزش اعلام دارند. در این دروس نمره نهایی تابعی از مجموع نمرات امتحانات میان‌ترم، پایان‌ترم و فعالیت کلاسی خواهد بود.
مجموع هفته‌های آموزشی با احتساب امتحانات میان ترم و پایان ترم و هفته فرجه مطالعاتی (در صوتی که مسوولین دانشگاه آن را در برنامه آموزشی پیش بینی کنند) به ۱۹ هفته برای هر ترم می‌رسد. در این دانشگاه تمامی هفته‌های آموزشی به دقت برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود و غیبت دانشجویان از اولین روز تا آخرین روز ترم ثبت می‌شود.
محل تحصیل آقایان و بانوان در این دانشگاه کاملاً مجزا و متفاوت است. همسر رییس سابق دانشگاه، ریاست پردیس خواهران این دانشگاه را بر عهده دارد.
دانشگاه غالبا از اساتید سرشناس رشته‌های موجود در دانشگاه استفاده می‌کند. در طول سال‌های اولیه این دانشگاه اساتیدی که اجازه تدریس در سایر دانشگاه‌ها را نداشتند در این دانشگاه به تدریس مشغول بوده‌اند.
دانش آموختگان مرد از امتیاز کارشناسی ارشد بصورت پیوسته در تمام رشته‌ها برخوردارند که با یک آزمون داخلی از مقطع کارشناسی به ارشد وارد می‌شوند. در مقابل در پردیس خواهران، رشته‌های کارشناسی ارشد به شکل غیرپیوسته و از طریق آزمون سراسری کارشناسی ارشد به جذب دانشجو می‌پردازند. در این دانشگاه برخلاف عرف دیگر برخی دانشگاه‌ها جهت سکونت دانشجویان در اقامتگاه‌ها از دانشجویان هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و استفاده از آن رایگان است. همچنین در این دانشگاه به دلیل حجم زیاد دروس به همهٔ دانشجویان حتی دانشجویان بومی (تهرانی) اقامتگاه تعلق می‌گیرد تا از اتلاف وقت آنان جهت رفت‌وآمدهای غیر ضروری جلوگیری شده و علاوه بر آن شرایط انجام مباحثه و جلسات حل تمرین فراهم آید.

منبع: /?p=993

آیت الله مهدوی کنی از شاگرد خود جلیلی حمایت نکرد.

جمع‌بندی‌ها اطلاعات جالبی از درصد آرای کاندیداها در استان‌های مختلف

 

Comments are closed.