عربستان سعودی از ده ها سال پیش از گروه های تندرو إرهابی پشتیبانی می کند. | پژوهشهای ایرانی

عربستان سعودی از ده ها سال پیش از گروه های تندرو إرهابی پشتیبانی می کند.

 روزنامه اردو زبان عوام:

جنگ  سوریه، در واقع جنگی بین ایران و عربستان سعودی می باشد:

روزنامه اردو زبان عوام به نقل از خبرگزاری پی.اس.آی از دبی نوشت،

در منازعه سوریه کشورهای دیگر نیز وارد صحنه شده اند. این کشورها به منظور گسترش نفوذ خود در این کشور این منازعه را به یک نزاع منطقه ای و بین المللی تبدیل نموده اند. کشور سوریه در حال حاضر درگیر منازعات مختلفی می باشد. جنگ داخلی در این کشور حدود دو سال پیش آغاز گردید و بلافاصله پس از آن کشورهای دیگر نیز وارد شدند.

علاوه بر کشورهای غربی چند كشور دیگر از جمله روسیه، ترکیه، عربستان، قطر و ایران علاقه ویژه ای به این منازعه نشان داده اند. سه کشور عربستان، ایران و قطر جهت ایجاد برتری در این منطقه درگیر جنگ غیرمستقیمی می باشند. اختلاف عقیده بین پیروان مذاهب شیعه، سنی و علوی برخوردار از اهمیت فرعی هستند. سوریه برای ایران از ارزش راهبردی برخوردار می باشد. در کل جهان عرب فقط دولت اسد متحد واقعی ایران بوده است. گفته می شود که بین سوریه، تهران و حزب الله لبنان ارتباط مهمی وجود دارد. تهران، دمشق و حزب الله خود را جبهه محکمی در برابر اسرائیل تصور می کنند. عربستان و قطر به منظور کم کردن نفوذ ایران سرگرم گسترش نفوذ خود در این منطقه هستند. چنانچه دولت دمشق از بین برود، ایران به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به همین دلیل است که این دو کشور پادشاهی از شورشیان سوریه حمایت می کنند. این دو کشور در لبنان و عراق نیز علیه ایران اقدامات انجام می دهند.

به گفته یک کارشناس آلمانی، این دو دولت به منظور تضعیف ایران در این منطقه سیاست های مختلفی را اتخاذ نموده اند.

عربستان سعودی از ده ها سال پیش از گروه های افراطی و سلفی سنی پشتیبانی می کند. البته بسیاری از داوطلبان سعودی که به افغانستان برای مبارزه رفته بودند بعد از بازگشت از افغانستان، دولت عربستان را دشمن جدید خود تلقی می کنند و بنا بر این دولت عربستان نسبت به این مبارزین بسیار محتاطانه عمل می کند. اکنون بسیاری از مبارزین سعودی راهی سوریه شده اند. محران کامرادا، استاد رشته علوم سیاسیات دانشگاه جورج تاون دوحه، گفت که قطر در این بازی بعنوان بازیکن جدیدی وارد شده است. قطر تا به حال فاقد تجربه ارسال سلاح و مبارز به کشور دیگری می باشد و به همین دلیل میزان کمک این کشور به شورشیان سوریه معتدل نیست. گفته می شود که ایران از دولت دمشق از هر جهت حمایت می کند. اپوزیسیون سوریه تهران را به ارسال سلاح و اعزام نیروهای سپاه پاسداران به سوریه متهم نموده است. بعلاوه، سازمان حزب الله به همراه نیروهای دولت سوریه با نیروهای اپوزیسیون می جنگد. از سوی دیگر کشورهای خلیج (فارس) به اپوزیسیون سوریه مقدار زیادی تسلیحات تأمین می نمایند. به گزارش رسانه های غربی قطر میلیون ها دلار را به اپوزیسیون سوریه پرداخت نموده است. تعدادی از پروازها با استفاده از حریم هوایی ترکیه تسلیحات را به شورشیان سوریه تأمین نموده اند.    

در همین رابطه:

در همین رابطه  : آشنایی با تشکیلات مخوف القاعده. حامیان القاعده و طالبان 

اعدام سربازان
صدها ویدئو از کشتارهای  گروه طالبانی النصره  در اینترنت منتشرشده است.
اما عربستا ن- قطر- ترکیه و اردن این گروه سلفی تکفیری را غیر مستقیم کمک نظامی می دهندد.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.