34 درصد مردم تهران دچار حداقل یک نوع آسیب روانی هستند | پژوهشهای ایرانی

34 درصد مردم تهران دچار حداقل یک نوع آسیب روانی هستند

تارنمای پارسینه، طی گزارشی به بررسی عوامل مختلف و موثر بر روانی شدن بخش عمده ای از تهرانی ها پرداخته است.

در شهر ها و کشورهایی مانند هند – چین – ژاپن  هم آلودگی هوا و هم اختلاف طبقاتی  و هم بیکاری وجود دارد اما در آنجا خشم و عصبانیت و ناهنجاری به اندازه تهران نیست؟ ایران چه تفاوتی با آنها دارد  چرا ایرانی ها زود خشمگین می شود و حس انتقام جویی در آنها شدید است؟  چرا  تهرانی ها عصبی هستند چرا درصد آدمهای شاد کم است ؟ چرا رضایتمندی کم است و همه غر می زنند. آیا تا به حال جواب این سوالها را پیدا کرده اید؟

چندی قبل خبری در رسانه ها منتشر شد حاکی از آن که 34 درصد مردم تهران دچار حداقل یک نوع آسیب روانی هستند. در پی انتشار این خبر برخی صاحب نظران نوشتند که روشهای  زندگی مدرن باعث بخش مهمی از اختلالات روانی در بین مردم تهران می باشد. عده ای نیز مشکلات و فشارهای اقتصادی شدت گرفته در چند سال گذشته را عامل اصلی این امر معرفی می کنند.

تهران به شهر روانی ها تبدیل می شود؟
عصبانیت و خشم، خودخوری و کلافگی بر اثر مشکلات اقتصادی، بیکاری و … نیز بر عمق فاجعه می افزاید تا از تهرانی ها انسان هایی عصبی و انتقام جو بسازد.

جدیدترین آمارهای وزارت بهداشت از ابتلای 21درصدی مردم کشور به اختلالات روانی خبر می‌دهد که در پایتخت به 34درصد می‌رسد. بیمارانی که در جمعیت 12 میلیونی تهران، 4میلیون نفر می‌شوند.imamsadegh

شهریورماه امسال بود که معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت در همان جلسه معارفه خود آماری از وضعیت اختلالات روانی در مردم ایران خبر داد که به گفته او باید توجه جدی و سریع به آن شود. 

علی اکبر سیاری گفته بود: طبق آمار 1/21درصد مردم کشور اختلالات روانی داشته‌اند که مطالعات جدید در بین مردم تهران نشان می‌دهد که 2/34درصد از اختلالات روانی رنج می‌برند و باید در این زمینه کاری کرد.

 پیش از آن هم وزارت بهداشت آمارهایی منتشر کرده بود که نشان می‌داد 5/26درصد زنان و 8/20درصد مردان ایرانی در طول یکسال حداقل به یک نوع اختلال روانی مبتلا می‌شوند. 

 این بررسی همچنین نشان داده بود که بیماریهای روانی در زنان کشور رتبه اول بار بیماری‌ها را دارد و در مردان بعد از حوادث عمدی و غیر عمدی که عمدتاً حوادث ترافیکی است دومین بار بیماری‌ها را از نظر مرگ و ناتوانی باعث می‌شود.  با این حال، کمبود تخت های روانی هنوز هم مشکل اصلی بیمارانی است که مجبورند به جای درمان در بیمارستان، به زندگی روزمره شان بپردازند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان ، پرخاشگری و کاهش سطح تحمل که شروع ابتلا به بیماریهای روانی است را از عوارض آلودگی هوا میدانند.

این کارشناسان معتقدند، آلودگی هوا همان گونه که بر روی تمام جسم اثر می‌گذارد و باعث مشکلات ریوی و تنفسی می‌شود به 2 دلیل اختلال در اکسیژن‌رسانی و ناراحتی‌های فردی، باعث مشکلات روانی نیز می‌شود.

از سوی دیگر، بسیاری از روانشناسان معتقدند، تفاوت فاحش درآمدي در تهران و افزايش فاصله طبقاتي اختلالات رفتاري زيادي را بوجود آورده است. در واقع این عده عامل اصلی بروز اختلالات روانی را مسائل اقتصادی، گرانی و تورم می دانند که ذهن و جان انسان را رنج می دهد.

در این میان، ترافیک تهران نیز  یکی از عواملی است که خود در هر شرایطی تحریک‌کننده اعصاب و روان مردم است و چون مردم در طول روز با مقوله حمل و نقل و ترافیک به مقدار زیاد سروکار دارند، سریع‌تر عصبانی می‌شوند و کارشان به درگیری و اوقات تلخی می‌کشد.

با این وجود در حالی که می رود اختلالات روانی  چرخاشگری در کشور به بحران تبدیل شود نه از راهکاری برای کاهش آلودگی هوا خبری هست و نه راهکاری جدی برای کنترل ترافیک اندیشیده شد است.این در حالی است که گرانی و تورم همچنان بیداد می کند و خبری از ارزانی نیست و اگر همینطور پیش برود تهران به زودی به شهر روانی ها تبدیل خواهد شد!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.