دانلود کتاب سقوط اصفهان
نام کتاب : سقوط اصفهان
نویسنده : ژان کریستف روفن
زبان کتاب : پارسی
تعداد صفحه : ۵۲۲
قالب کتاب : PDF
حجم فایل : ۵,۹۱۰ کیلوبایت
توضیحات : سقوط اصفهان به روایت کروسینسکی کتابی است که بر اساس گزارشهایی، از راهبان یسوعیای که در هنگام سقوط صفویه به دست محمود افغان ساکن اصفهان بود، تهیه شده و در سال ۱۷۲۸ شش سال پس از سرنگونی صفویان منشر کرد. این کتاب که در نخستین دهههای عصر روشنگری منشر شد، تاثیر بسیاری در کسب آگاهی فیلسوفان سیاسی مانند منتسکیو، ولتر، ادوارد گیبون از تحولات ایران داشت و بسیار مورد توجه فیلسوفان سیاسی قرار گرفت. کتاب سقوط اصفهان یک رمان تاریخی می باشد که تاریخ را با تمام زیر و بم هایش بازسازی می کند. نویسنده این کتاب درباره اثر خود می نویسد : خواننده در ضمن مطالعه ی صفحات اول سعی می کند سرنخی بدست آورد،تا وقایع تاریخی و غیر تاریخی را از هم جدا کند.اما کم کم این وسواس را کنار می گذارد، و در امواج حوادث غرق می شود وبا آنها پیش می رود ، ودیگر با واقعی بودن یا تخیلی بودن رویداد ها کاری ندارد.
امروز هم که شرح سقوط اصفهان را میخوانی، باز بر تو سنگین میآید. این تاریخی نیست که راحت بخوانی و بگذری؛ آنچه میخکوبت میکند و چنان دردناک است، بیش از آنکه شرح کشته شدن و تلف شدن آنهمه مردم باشد و سقوط شهری که نصف ِ جهان است، بیتدبیری، نادانی، و منتهای حضیضی است که حکومت ایران در آن گرفتار آمده، اینکه اینهمه مردم به پوچترین شکلی جان میبازند. دشمنی قدرتمند به پایتخت امپراطوری بزرگ ایران حمله نبرده. براساس آنچه از تاریخ به ما رسیده میدانیم که افغانان بسیار بدویتر از ایرانیان زندگی میکردهاند، سپاه محمود افغان هم سپاهی چندان قدرتمند نبوده. اینکه محمود افغان با سپاهی قصد فتح ِ اصفهان میکند و اینکه میتواند شهر را چنان در محاصره بگیرد که قحطی بر شهر بیفتد و جمعیت آن از میلیون به صدهزار برسد، و درنهایت اینکه اصفهان را فتح میکتد و بر تخت شاهی مینشیند، هیچکدام نه از سر قدرت افغانان. که از بیتدبیری و انحطاط وحشتناک حکومت ایران است؛ حکومتی که چنانکه گفتهاند، یکی از سه قدرت برتر جهان ِ دوران ِ خودش بوده. سقوط اصفهان را یکی از مهمترین حوادث چندسدهی اخیر ایران دانستهاند و – بنابهفکر طباطبایی- بهحق آن را با حملهی اعراب و مغول مقایسه کردهاند. اما شگفت آنکه در میان متون و منابع فارسی تا چند سدهی بعد چندان اشارهای به این حادثهی بزرگ وجود ندارد. این در حالی است که سقوط اصفهان در دنیای غرب بازتابی گسترده داشته و حتا موضوع روز روزنامهها هم بوده است. دنیای غربی که در سالهای نخست سدهی هجدهم و آغاز جدی تدوین فلسفهی تاریخ بهسر میبرد و در آن توجه به علل انحطاط امپراطوریهای بزرگ به یکی از موضوعهای اصلی مورد مطالعه بدل شده. ۳. پدر کروسینسکی میکوشد برپایهی مشاهداتش از چندسال زندگی در ایران و مراوده با دربار، ریشههای تاریخی ِ انحطاط حکومت ِ صفوی را بیابد. او همچنین در گزارشی که از سقوط اصفهان بهعنوان یک شاهد عینی بهدست میدهد نیز سعی میکند همین نگاه انتقادی و ریشهیاب را امتداد دهد. پدر دوسِرْسو نیز بر پایهی گزارشات کروسینسکی و دانستههایی که از دیگر سفرنامهها و گزارشات دربارهی ایران کسب کرده، برآن است تا نگاه ریشهای و علتیاب ِ کروسینسکی را در چارچوبی جامعتر، تاریخیتر و عمیقتر تداوم بخشد. پدر دوسرسو برای یافتن علل فروپاشی حکومت صفوی تا پیش از بهسلطنت رسیدن شاه سلطانحسین عقب میرود. ویژگیهای حکومت و حاکمان ِ پیش از او و دلایل اقتدارشان را بررسی میکند و در مقایسه با آنان نشان میدهد که چرا شاه سلطان حسین – علیرغم انسانیت و اخلاق پاک فردی که ظاهرن داشته – بههیچرو نمیتواند حاکم خوبی باشد. و اینکه اصلن بهحکومت رسیدن فردی چون او خود نشانهای از زوال است. بهزعم طباطبایی، همینکه دو راهب یسوعی نگاهی اینچنین به یکی از حوادث مهم تاریخ ایران دارند، درحالیکه در خود ایران تا چند سده بعد، اگر هم اشارهای به این حادثهی بزرگ م…
آخرین دیدگاهها